همشهری آنلاین: شش نفر از نمایندگان مجلس در مورد گزارش کمیسیون اصل 44 اظهارنظر کرده و از عدم واگذاری اصل مدیریت از سوی دولت به بخش خصوصی و عدم حضور بخش خصوصی حقیقی در واگذاری‌ها انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا ، در جلسه علنی امروز صبح مجلس و پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی پیرامون مشکلات و چالش‌‌های فراروی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ، شش نفر از نمایندگان مجلس نظر خود را در ارتباط با این گزارش ارائه کردند.

براین اساس شهباز حسن‌پور به عنوان اولین نماینده در مورد این گزارش عدم مدیریت صحیح در اقتصاد و بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها را از موانع اجرای دقیق اصل 44 عنوان کرد و گفت: وابستگی اعتبارات و هزینه‌ها به درآمدهای نفتی باید کاهش می‌یافت اما این وابستگی‌ها همچنان مشاهده می‌شود و اقدامات لازم در زمینه خصوصی‌سازی انجام نشده است.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری نیز تاکید کرد که سهام برخی از شرکت‌ها واگذار شده اما دولت مدیریت آنها را واگذار نکرده است و این در حالی است که باید مدیریت، سهام و مالکیت به صورت همزمان واگذار شود.

به گفته وی در صورتی که بازار بورس کشور فعال نشود بخش عمده اصل 44 ابتر باقی خواهد ماند.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد نیز 13 درصد واگذاری‌ها را متعلق به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بقیه واگذاری‌ها یا به صورت دولتی و یا به شکل شبه‌دولتی بوده است و ما شاهد عدم کاهش تصدی دولت در شرکت‌های واگذار شده هستیم.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز طی اظهاراتی از عدم تحقق اختصاص 40 درصد حساب ذخیره ارزی به بخش غیر دولتی انتقاد کرد.

حسن شبانپور نماینده مرودشت نیز از عدم واگذاری اصل مدیریت در این شرکت‌ها انتقاد کرد و ادامه داد: در واگذاری‌ها به اهلیت شرکت‌هایی که قرار است به آنها واگذاری صورت گیرد توجهی نمی‌شود و حتی یک تحقیق ساده نیز صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: نباید این واگذاری‌ها به شرکت‌هایی صورت گیرد که افراد وابسته به برخی جاه‌های دیگر مدیریت آن را بر عهده دارند.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان که رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 نیز هست به عنوان آخرین فرد اظهارنظر کننده در مورد این گزارش ادامه داد: دولت هنوز به کاهش تصدی‌گری نرسیده است و زمینه حضور حقیقی بخش خصوصی فراهم نشده است. این در حالی است که به صورت خوشبینانه تنها 13 درصد واگذاری‌ها متعلق به بخش خصوصی واقعی بوده است.

وی ادامه داد: دولت اولویت‌ها را به گروه 2 که تا سال 93 برای واگذاری آن فرصت وجود داشته است ، داده و این در حالی است که شرکت‌های موجود در گروه یک می‌بایست تا پایان برنامه چهارم واگذار شود.

نماینده اصفهان از عدم توجه دولت به سرمایه‌گذاری جدید و بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی تنها در بستر رونق اقتصادی جواب می‌دهد نه در فضای رکود.

 

کد خبر 124075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز