یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از چهار سال کاوش، بقایای شهری 1800 ساله در «یمن» کشف شد.

yemen

روز جمعه (3 دی) باستان‌شناسان روس در جریان کاوش‌های خود در جزیره «سوکوترا» در کشور یمن موفق به کشف بقایای شهری 1800 ساله شدند که در زمان حیات خود شهری پر رونق با مراکز اداری، مذهبی و فرهنگی بوده است.

به گزارش ایسنا، کاوش‌ها برای کشف این شهر تاریخی از چهار سال قبل آغاز شده و باستان‌شناسان شهر کشف شده را «خاجلاه» نامیده‌اند.

جزیره سوکوترا در اقیانوس هند، به دلیل دارا بودن نوع خاصی از پوشش گیاهی که تنها در این جزیره یافت می‌شود، یکی از مقاصد طبیعت‌گردی یمن محسوب ‌شده و حالا با کشف این آثار، رشد چشمگیر گردشگرانش را تجربه خواهد کرد.

این در حالی است که کشور یمن از آثار تاریخی ارزشمندی بهره می‌برد که از آن جمله می‌توان به شهرهای تاریخی «صنعا»، «زبید» و « شیبام» که هر سه در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده‌اند، اشاره کرد.

شهر تاریخی «صنعا» روی یک دره‌ کوهستانی در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد.

این شهر باستانی در قرن‌های هفتم و هشتم میلادی یکی از مراکز اصلی ترویج اسلام محسوب می‌شده است و وجود 103 مسجد، 14 گرمابه و بیش از شش‌هزار خانه‌ تاریخی که همه‌ آن‌ها قدمتی بیش از 900 سال دارند، نشان از پیشینه‌ غنی مذهبی و سیاسی این شهر تاریخی دارد.

در این شهر باستانی، خانه‌های چندطبقه‌ فراوانی وجود دارند که برخی از آن‌ها روی ناهمواری‌های طبیعی این شهر احداث شده‌اند که این امر بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های شهر تاریخی صنعا افزوده است.

شهر تاریخی «زبید» که در گذشته ‌از مراکز علمی جهان اسلام بوده، به دلیل استحکامات نظامی و ساختار شهری آن، یک نمونه‌ بارز از محوطه‌های باستانی تاریخی به‌شمار می‌رود.

شهر تاریخی «شیبام» نیز‌ در قرن 16 میلادی احداث شده است. این شهر از نظر نوع ساختار شهری، نخستین نمونه از شهرهایی است که به‌طور عمودی توسعه یافتند. به همین دلیل در این شهر ساختمان‌های چندطبقه فراوانی وجود دارند.

کشور یمن همچنین در سال 2009 میزبان 592 هزار گردشگر داخلی نیز بوده، این در حالی است که دولت یمن قصد دارد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری این کشور به ویژه فرودگاه‌ها، این کشور را به یک مقصد جهانی گردشگری تبدیل کند.

البته صنعت گردشگری یمن برای رشد بیشتر با چالش‌های زیادی نیز روبه‌رو است که از آن جمله می‌توان به ربودن گردشگران برای گرفتن مبالغ هنگفت از دولت یمن توسط مردان مسلح قبایلی اشاره کرد، البته در بیشتر مواقع هیچ آسیبی به گردشگران وارد نشده اما تکرار این حوادث، صدمات جبران‌ناپذیری را به صنعت گردشگری یمن وارد کرده است.

کد خبر 124061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز