گروه ادب و هنر - کامران محمدی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 3 ماه پس از انتشار خبر انتقال بخش‌هایی از این وزارتخانه به استان قم، گفت:

Hosseini

هنوز زیرساخت‌های شهر قم برای انتقال این بخش‌ها مناسب نیست. آنطور که مهر نوشته، سید محمدحسینی که در حاشیه هفتمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در قم سخن می‌گفت، ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که برخی بخش‌ها منتقل شود اما در قم زیرساخت‌های مناسب برای این کار همچون ساختمان که نیاز اولیه است وجود ندارد و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

احتمالا موضوع انتقال بخش‌هایی از وزارت ارشاد به قم، به‌طور رسمی و علنی، برای نخستین بار حدود 10 ماه پیش منتشر شد؛ وقتی که حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور، استاندار قم در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه کتاب این استان گفت: قم جایگاه ویژه‌ای در تولید کتاب و محصولات فرهنگی دارد و اگر خواستار توسعه صنعت چاپ و نشر کتاب هستیم باید به قم توجه بیشتری شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قم منتقل و علاوه بر آن صدها مؤسسه فرهنگی و پژوهشی در قم تأسیس شود.
در آن مراسم، محسن پرویز، معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد نیز حضور داشت و سخنرانی نیز کرد اما در بین سخنانش هیچ اشاره‌ای به موضوع انتقال وزارت ارشاد نکرد و تنها درباره چاپ و نشر و کتاب و کتابخوانی حرف زد. اما حدود 6 ماه پس از آن در مرداد همین امسال بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتقال بخش‌هایی از وزارت ارشاد به استان قم و حتی اصفهان خبر داد.

تقریبا کمی بعد از آنکه دولت اعلام کرد 40 درصد از کارکنان دولتی باید ظرف یک ماه به استان‌های دیگر نقل مکان کنند، حسینی در جمع خبرنگاران در سمنان آمادگی خود و دستگاه‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌اش را برای اجرای این تصمیم دولت اعلام کرد و استان قم را یکی از شهرهای مورد بررسی برای این امر معرفی کرد. او گفت: درنظر داریم تا پژوهشگاه فرهنگ و هنر، مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد وابسته به وزارت ارشاد را به این استان انتقال دهیم. وزیر ارشاد علاوه بر این، گفت: درصورتی‌که مسئولان اصفهان نیز آمادگی برای پذیرش بخش‌هایی دیگر از این وزارتخانه را داشته باشند، بعضی از قسمت‌های این وزارتخانه به این شهر انتقال می‌یابد.

حسینی عنوان کرد: تعدادی از کارکنان این وزارتخانه آمادگی خود را به‌صورت داوطلبانه برای انتقال به دیگر شهرستان‌ها اعلام کرده‌اند و با انتقال این قسمت‌ها به شهرستان‌ها، نیروهای مازاد مرکز به شهرستان‌ها انتقال می‌یابند و مشکل کمبود نیرو در شهرستان‌های کشور تاحدودی مرتفع می‌شود.

پس از آن شایعاتی درباره انتقال وزارت ارشاد به مشهد، شیراز و استان مرکزی پخش شد که حسینی یک ماه بعد با تایید انتقال 3 بخش از وزارتخانه‌اش به قم، باقی را تکذیب کرد. حسینی گفت: بخش‌هایی از این وزارت ازجمله مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی و پژوهشگاه فرهنگ و هنر در حال انتقال به شهر قم است. حسینی افزود: آنچه در دولت تدوین و مشخص شده مبتنی بر این امر است که وزارتخانه‌ها باید بخش‌هایی از نیروهای خود را به مراکز بفرستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این راستا اقداماتی انجام داده و برخی افراد در حال انتقال و برخی دیگر خود به‌صورت داوطلبانه اعلام آمادگی برای انتقال به مراکز را کرده‌اند.

حسینی در عین حال قم را یکی از پیشنهادها دانست و به باشگاه خبر نگاران جوان گفت: مرکز توسعه فعالیت‌های قرآنی، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد و پژوهشگاه فرهنگ و هنر از جمله بخش‌های در حال انتقال به این شهر است. جالب اینکه وزیر ارشاد همان موقع اعلام کرد که تا پایان سال‌جاری تمام این نقل و انتقالات به اتمام می‌رسد.

29 آبان نیز یک بار دیگر وزیر ارشاد درباره انتقال بخش‌هایی از وزارت ارشاد افزود: ضمن اینکه طی مدت اخیر برنامه‌هایی برای انتقال بخش‌هایی از این وزارتخانه در قم مطرح بود اما برای شیراز هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم. حالا چیزی در حدود یک ماه پس از آخرین اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتقال بخش‌هایی از وزارتخانه‌اش به قم، به‌نظر می‌رسد علاوه بر شیراز و اصفهان و مشهد، استان قم نیز مهیای شرایط مناسب این انتقال نیست و وزارت ارشاد با همه خبرهایی که در طول یکسال گذشته منتشر شد، فعلا در تهران می‌ماند.

کد خبر 123940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز