گروه شهری: اعلام مجدد شرایط ناسالم وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به تشدید آلودگی‌ها را افزایش داد.

اصفهان آلودگی هوا

هفته گذشته همچنین پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور نیز منتشر شد. بنابر گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح پایتخت و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد، آلودگی هوای شهر تا پایان هفته کاهش می‌یابد و از ابتدای هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه بار دیگر سیر صعودی می‌گیرد. براساس آنچه دیروز دفتر کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران به خبرنگار همشهری اعلام کرد، شاخص آلودگی‌ها در روز گذشته 9 واحد نسبت به روز پیش از آن کاهش داشت.

براساس این گزارش، ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون در روز جمعه کاهش می‌یابد و بار دیگر از ابتدای هفته آینده درصورت نبود یک پدیده جوی مانند وزش باد و بارش‌های جوی افزایش می‌یابد. همچنین آلودگی منواکسیدکربن در هوای تهران نسبت به ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون در این هفته کمتر است.

کارشناسان، مشکل عمده وجود آلودگی در هوای تهران در روزهای گذشته را ناشی از وجود ذرات بسیار ریز معلق در هوای شهر می‌دانند که به گفته آنها عامل اصلی وجود این آلایندگی، تردد زیاد خودروها در سطح شهر است. روز گذشته همچنین خبرگزاری‌ها شرایط ناسالم آلودگی هوای تهران را در شرایطی اعلام کردند که به نوشته آنها 17 ایستگاه از 36 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در پایتخت قطع بود. خبرنگار همشهری نیز این موضوع را با دفتر کنترل کیفیت هوای تهران مطرح کرد که به‌گفته این دفتر تمامی 19 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر وابسته به این شرکت اطلاعات خود را مخابره کرده‌اند.

شنیده می‌شود ایستگاه‌های سنجش آلودگی که روز گذشته قطع بودند مربوط به سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود. کلانشهرهای دیگر نیز از افزایش آلودگی‌ هوا در امان نمانده‌اند. در همین رابطه غلامرضا شیران عضو شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با همشهری تشدید آلودگی هوای اصفهان را مورد تاکید قرار داد. عضو شورای شهر اصفهان گفت: وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان به‌طور کلی از تهران بدتر است.

وی افزود: تهران دارای سیستم مانیتورینگ پیوسته وضعیت آلودگی هوای شهر و پایش لحظه به لحظه آلودگی‌هاست ولی اصفهان تنها 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد که این امکانات نیز متعلق به سازمان محیط‌زیست است. شیران با اشاره به ضعف ابزار سنجش و پایش آلودگی هوا در اصفهان، آلودگی‌های موجود در هوای تهران و اصفهان را متفاوت خواند. وی افزود: میزان ماده مسموم بنزن به‌دلیل قرار داشتن پمپ‌های غیراستاندارد بنزین در محله‌ها و خیابان‌ها و مکان‌یابی اشتباه پمپ‌های بنزین در اصفهان به همراه طراحی خیابان‌ها بسیار بیشتر از تهران است.

عضو شورای شهر اصفهان عنوان کرد: کارخانجات صنعتی و ذرات معلق ناشی از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به همراه تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها در شهر اصفهان منجر به افزایش روند آلودگی‌ها شده است. وی گفت: در این شرایط به‌دلیل نبودن مدل پیش‌بینی وضعیت آلودگی‌ها مانند آنچه در تهران وجود دارد قادر به سنجش دقیق وضعیت آلودگی‌ها در هوای اصفهان نیستیم و صرفا اعلام خوب یا بد بودن وضعیت هوای اصفهان براساس کم یا زیاد شدن فشار هوا در این شهر اعلام می‌شود. شیران تاکید کرد: تردیدی نیست که وضعیت آلودگی هوا در شهر اصفهان نسبت به قبل تشدید شده است.

جدای از آنچه شیران در مورد وضعیت آلودگی هوای اصفهان اعلام کرد از مشهد نیز خبر رسید که در 3 روز آینده آلودگی هوای صبحگاهی در این شهر افزایش می‌یابد.سرپرست اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی دلیل افزایش آلودگی‌ هوا در مشهد را پایداری هوا طی 3‌روز آینده در این نقطه از کشور اعلام کرد. گزارش نقشه‌های پیش‌یابی وضعیت هوا نیز از عبور متناوب امواج کم ارتفاع شرقی از نواحی شمالی و مرکزی استان خراسان رضوی خبر داده است که به‌دلیل فقدان رطوبت در برخی نقاط استان، تنها ابرناکی و مه رقیق صبحگاهی را به همراه خواهد شد.

کد خبر 123874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز