همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: طرح تحول اقتصادی بهترین فرصت برای کار علمی است، صنعت و بخش تولید باید با اجرای این طرح متحول شود و این نیازمند فناوری‌های نوین است.

احمدی‌نژاد

 به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در نشست ملی علم تا عمل گفت: خدا انسان را خلق کرد تا در زمین خدایی کند و تجلی اسماء الهی شود. خداوند عالم، قادر، خالق، حکیم، رئوف و رازق مطلق است و اگر یک علم حقیقی باشد انعکاسش در جامعه خلاقیت، رزق و روزی و برکت و پیشرفت و کمال است. علمی که در زندگی انسان انعکاس نداشته باشد و در مسیر تربیت و قدرت یافتن انسان و شکوفایی‌اش نباشد علم نیست.

 احمدی‌نژاد در ادامه گفت: ما خدای را سپاسگزاریم که ملت ما خودباوری و اعتماد به نفس حقیقی خود را باز یافته است و در راه علم حقیقی گام برمی‌دارد. امروز یک نهضت، انقلاب و حرکت طوفانی علمی در ایران آغاز شده است و ما خدای را از این بابت سپاسگزاریم.

 وی در ادامه گفت: روزهایی بر این سرزمین الهی گذشت که به واسطه‌ حاکمیت مدیران ناشایست، فرصت‌ها از ملت گرفته شد و دسترسی به رادیوداروها به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده بود و این در زمانی بود که سایر کشورها با سرعت و در یک رقابت تنگاتنگ در حال تسخیر قله‌های علم و فناوری بودند و در آن زمان مونتاژ یک خودروی از رده خارج را به ملت ما تحمیل کردند و آن را هم افتخار ملت خواندند. اما امروز عرصه‌ای نیست که از دسترسی دانشمندان ما به دور باشد. خدای را سپاسگزاریم که روح جمعی ملت ایران احیا شده و خودباوری و اعتماد به نفس تاریخی ملت ما بازگشته و در سطح و افقی بالاتر قرار گرفته است.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته باید بگوییم که علی‌رغم سرعت و رشد علمی بی‌نظیر، ما در ابتدای راه هستیم. همه بشریت در ابتدای راه است. عرصه‌های علمی بی‌پایان در برابر ما قرار دارد و باید حرکت کنیم تا آن‌ها را به تسخیر خود درآوریم. علم و فناوری مفید آن است که در خدمت جامعه و تامین نیازهای آن و رشد استعدادهای جامعه باشد و اگر شما می‌بینید که در کشور مقررات و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر قرار دارد آن را به من اطلاع دهید تا با اختیارات خود آن‌ها را از پیش رو بردارم.

 وی افزود: معاونت علمی و فناوری امروز تبدیل به کانون جوشان علم‌پروری با برنامه و جدیت است و بنیاد نخبگان هم همین‌طور. سرکار خانم سلطان‌خواه و آقای سهراب‌پور از سرمایه‌های علمی این ملت هستند و ما به کمک هم باید تلاش کنیم آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که مانع پیشرفت علمی کشور است را رفع کنیم. ما مشکل منابع نداریم و ملت هم در خدمت علم و عالم و نخبگان است و ما باید پرچمدار علم در جهان شویم و باید در دنیا حرف اول را بزنیم.

 احمدی‌نژاد گفت: شما بدانید که علمتان در خدمت قدرت و عمل صالح است و این متفاوت است با علمی که در خدمت نیات شیطانی است. پس طرح تحول اقتصادی بهترین فرصت برای کار علمی است. صنعت و بخش تولید باید با اجرای این طرح متحول شود و این نیازمند فناوری‌های نوین است.

 وی با بیان این‌که ما برای به دست آوردن فناوی‌های نوین یا باید آن‌ها را وارد کنیم یا باید بخش داخلی را تقویت کنیم، تصریح کرد: من به راه دوم معتقدم. من به علم و ایمان دانشمندان کشور ایمان دارم. در سی و یکی دو سال اخیر که ملت ما فرصت خودنمایی و آزادی عمل داشته است بارها شگفتی‌آفرین بوده و خلاقیت‌های خود را نشان داده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجود این همه استعدادهای درخشان چرا صنعت ساختمان‌سازی ما به عنوان مثال با شیوه‌های 50 سال قبل اداره می‌شود؟ ما می‌توانیم از سرمایه‌گذاران خارجی بخواهیم که در این بخش وارد شوند. کما این‌که بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی خواهان حضور در بخش مسکن ما هستند اما بخش داخلی ما باید با توجه به فرهنگ بومی این فناوری را به دست آورد.

 رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به صنعت فرش دست بافت گفت: این یک صنعت بومی است که در آن هنر و عواطف و عشق و انسانیت دیده می‌شود و فرش ایرانی حتی از نظر درمانی نیز با بدن انسان سازگار است. ما باید مسیرهای ارزان‌تر کردن این صنعت را طی کنیم، نه این‌که برای ارزان کردن فرش رو به صنعت فرش ماشینی بیاوریم.

 احمدی‌نژاد با اشاره به مسیرهای رشد و پیشرفت در جوامع بشری گفت: شاید ساده‌ترین راه حرکت در ریلی باشد که کشورهای قدرتمند آن را طراحی کرده‌اند و ما اگر در آن مسیر حرکت کنیم هیچ‌گاه به آن‌ها نخواهیم رسید. اما ما باید مسیر خاص خود را طی کنیم و تحول اقتصادی یک فرصت تاریخی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران و عالمان است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دعوای اصلی مستکبران با ما بر سر بمب اتم و اقتصاد نیست بلکه آنها می‌خواهند ملت ما مسیر پیشرفت خود را طی نکند. آنها از جوشش علم در ملت ما می‌ترسند؛ چرا که بارها به ما گفته‌اند که هرچه می‌خواهید ما در اختیارتان قرار می‌دهیم. حتی به اعتقاد من اگر ما از آنها بمب اتم هم بخواهیم به ما می‌دهند. آنها نمی‌خواهند علم و تمدن در کشور ما ایجاد شود. به همین دلیل است که دانشمندان ما را ترور می‌کنند و اسم دانشمندان ما را در اسناد سازمان ملل می‌آورند تا آدمکش‌های صهیونیست آنها را ترور کنند.

 وی ادامه داد: چرا آن‌ها با آدمکش‌های حرفه‌ای صهیونیستی مقابله نمی‌کنند که هر روز در فلسطین انسان‌ها را به خاک و خون می‌کشند؟ یا چرا با آن‌هایی که در آزمایشگاه‌های خود ویروس درست می‌کنند و آن را در جامعه منتشر می‌کنند تا بتوانند داروهایشان را به فروش برسانند مقابله نمی‌کنند؟ چرا با اشغالگران آمریکایی در عراق و افغانستان مقابله نمی‌کنند؟ چرا با کسانی را که در میان مردم بمب کار می‌گذارند و عملیات انتحاری می‌کنند مقابله نمی‌کنند؟ در حادثه‌ای که در چابهار اتفاق افتاد مواد منفجره پیشرفته استفاده شده بود و چگونه می‌توان باور داشت که یک فرد بی‌سواد چنین فناوری را داشته باشد.

 رئیس جمهور افزود: این بمب‌ها را در اختیار این افراد قرار می‌دهید که مردم ما را به شهادت برسانند و خیال می‌کنید که حرکت ملت ما با این اقدامات متوقف خواهد شد؛ در حالی که چنین نیست. هر قطره خون این شهیدان صدها دانشمند بزرگ را به این جامعه خواهد داد.

 رئیس‌جمهور در این مراسم به خانواده شهید شهریاری لوح تقدیر اهدا کرد.

کد خبر 123839
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز