چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مربی تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 1982 درگذشت.

bearzot

وینچنزو (انزو) بیرزوت در سن 83 سالگی در میلان درگذشت. وی در جام جهانی 82 اسپانیا، تیم ملی ایتالیا را به مقام قهرمانی جهان رساند.

به گزارش کیکر، بیرزوت از زمان جنگ جهانی دوم به این سو پرافتخارترین مربی تیم ملی ایتالیا بوده است. وی به عنوان بازیکن بین سال‌های 1946 و 1964 اغلب در سری B و البته مدتی هم در تیم‌های آ.ث. تورین و اینترمیلان در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد. پس از پایان دوران بازیگری به دنیای مربیگری روی آورد. ابتدا در یوونتوس تورین مربی دروازه‌بان‌ها و سپس کمک مربی تیم شد.

از پایان دهه 60 برای فدراسیون فوتبال ایتالیا کار شروع به فعالیت کرده و مربی تیم ملی زیر 23 سال کشورش شد. در سال 1970 در مکزیکو دستیار فروچو والکاره‌گی، سرمربی تیم ملی بود. وی این پست را در جام جهانی 1974 در آلمان نیز به عهده داشت.

پس از حذف ایتالیا در مرحله مقدماتی، فولویو برناردینی به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد که در سال 1975 انزو بیرزوت جانشین او شده و تا جام جهانی 1986 روی نیمکت تیم ملی نشست. وی پس از حذف از مرحله یک هشتم نهایی این جام، وی از سمت خود استعفا کرد.

وی با هدایت تیم ملی ایتالیا در 104 بازی ملی از این حیث در فوتبال این کشور رکورددار است. پس از وی ایتالیا تازه در سال 2006 در جام جهانی آلمان موفق به تکرار عنوان قهرمانی جهان شد. با قهرمانی در سال‌های 1934 و 19938، ‌آبی‌پوش‌ها چهار بار قهرمان جهان شده‌اند.

انزو بیرزوت

پائولو روسی، آقای گل جام جهانی از ایتالیا در مورد بیرزوت گفت: "ایتالیا یک مرد فوق‌العاده را از دست داد. او یکی از شخصیت‌های بزرگ قرن بیستم ایتالیا بود."

کد خبر 123797
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز