سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: روزی نیست که در فوتبال ایران از اهمیت اخلاق حرفی زده نشود. مدیران و مربیان در مصاحبه‌های تلویزیونی همیشه از اولویت اخلاق می‌گویند.

football

 در روز مسابقه اما گاهی اخلاق ورزشی در هیجان بازی گم می‌شود. اتفاق نادر بازی ذوب‌آهن - مس و احتمال تکرار آن، فوتبال ایران را در برابر آزمون غیرمنتظره‌ای قرار داده که رفتار فدراسیون و همچنین 2 تیم در برابر آن می‌تواند سرنوشت اخلاق در آینده این فوتبال را رقم بزند.

بررسی 2 نمونه از فوتبال انگلیس می‌تواند ماجرا را روشن‌تر کند؛ رقابتی که از نظر هیجان و همین‌طور درآمدی که باشگاه ممکن است با یک امتیاز به دست آورد یا از دست بدهد، به هیچ وجه با لیگ ایران قابل مقایسه نیست. در سیزدهم فوریه 1999 آرسنال در جام حذفی شفیلد یونایتد را 2 بر یک شکست داد ولی گل پیروزی این تیم روی یک اوت دستی به ثمر رسید که بازیکنان شفیلد برای درمان هم تیمی مصدوم شان به حریف داده بودند ولی نوانکو کانو متوجه این موضوع نشده بود.

بعد از بازی ونگر، سرمربی آرسنال درخواست کرد که بازی تجدید شود که تیمش دوباره با همان نتیجه پیروز شد. سال 1996 داور خطای سیمن، دروازه بان آرسنال را روی رابی فاولر اعلام کرد. مهاجم لیورپول با علم به اینکه خطایی اتفاق نیفتاده، پنالتی را به آرامی برای سیمن فرستاد. آنها در 2 بازی مهم از منفعت تیم شان گذشتند تا عدالت قربانی نشود.

اما بعد از بازی یکشنبه فولاد شهر، ذوب‌آهنی‌ها ظاهرا تمایلی برای تکرار بازی نداشتند. ابراهیم‌زاده بعد از بازی مدعی شد نتیجه‌ای که روی تابلو ثبت می‌شود، مهم است. او در برنامه 90 هم مخالفتش با تکرار بازی را به‌طور غیرمستقیم ابراز کرد، وقتی گفت اگر قرار باشد بابت هر اشتباه داور بازی تکرار شود، نیمی از بازی‌های لیگ باید تکرار شوند.

واکنش یکی از خوشنام‌ترین مربیان لیگ پس از مسابقه‌ای که تیمش پیروزی را روی اشتباه آشکار داوری به دست آورده، هشداری است برای فوتبال ایران که به‌نظر می‌رسد در آن گرفتن 3 امتیاز گاهی مهم‌تر از ابتدایی‌ترین اصول بازی جوانمردانه است. تکرار این بازی که احتمال آن زیاد است، بهترین فرصت برای نقض این فرض و نهادینه کردن بازی جوانمردانه برای سالیان پیش روست.

بازی تکراری، اگر فیفا با آن موافقت کند، نباید موقعیتی برای تسویه حساب بازیکنان و مربیان 2 تیم باشد بلکه 2 تیم آماده لیگ دهم می‌توانند از آن برای تثبیت روحیه بازی جوانمردانه در فوتبال ایران و پایان دادن به شبهات در مورد این ورزش پرحاشیه استفاده کنند؛ حتی اگر قرار باشد 3 امتیاز این بازی سرنوشت قهرمان این فصل را تعیین کند.

کد خبر 123777

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز