سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - سید ابوالحسن مختاباد: اگر چه در سومین روز جشنواره موسیقی فجر (11دی ) چهره هایی چون پری زنگنه در بخش بانوان و جلال ذوالفنون در بخش اجرای گروههای موسیقی ایرانی به اجرای برنامه پرداختند، اما آنچه بیش از همه جلب توجه کرد اجرای محسن نفر در تالار بتهون بود.

نفر که امروز نیز در تالار تاتر شهر اجرای برنامه دارد بیش از نیم ساعت تکنوازی کرد . تکنوازی وی را بداهه نوازی های مرسوم تفاوتهای اساسی داشت و نشان می داد که نگاه نفر تا چه اندازه با سایر تکنوازان اختلاف دارد. وی چنانکه خود در سخنان کوتاه پیش از برنامه گفت : سعی کرد در دستگاهی تکنوازی کند که در چارچوب دستگاههای موجود موسیقی سنتی نمی گنچید .

 فضای بداهه نوازی وی اگرچه ترنمی از دستگاههای نوا و به خصوص همایون داشت ، اما نقطه های ایست و شاهد وی در تمامی این نیم ساعت اجرا به هیچ کدام از دستگاههای یاد شده نمی خورد .در هر حال فضای بداهه نوازی محسن نفر با آنچه که در البومهای وصل مستان و یا حتی اخیرا فکرنو شنیدیم تفاوتهای اساسی دارد و نشان می دهد که این هنرمند نوجو درحال گشودن فضاهای تازه ای به روی بداهه نوازی موسیقی ایرانی است .

بداهه نوازی که هنوز تا پخته شدن فاصله فراوان دارد و البته این خطر هم بر آن مترتب است که فضای ملودیک موسیقی ایرانی و به خصوص موسیقی شرقی  را کمتر در آن شاهدیم و اجرای نفر دراین نوع بداهه خاص که شاید آن را بداهه از پیش طرح ریزی شده هم نام نهاد ، بیش از آنکه بر ساختار ملودیک ا ستوار با شد به فرم و صورت بندی پای بند است .

 امروز باید اجرای نفر با گروه غوغا را هم دید و سپس درباره نگاه تازه این نوازنده و موزیسین منزوی سخن گفت و نوشت.

نفر که با گروه غوغا د رفرهنگسرای بهمن اجرای برنامه داشت از وضعیت بد تبلیغات انتقادکرد و   این معضل را د رگفت و گویی با ایسنا  درمیان گذاشت و گفت: در شرایطی که فضای سالن اجرایی سرد است و تماشاگر به سختی یک برنامه را تماشا می‌کند و امکانات صوتی سالن نیز مناسب جمعیت سالن نیست و درنهایت ماهها تلاش یک گروه تلف می‌شود.

وی ادامه داد: استقبال از کنسرت در حد توقع نبود و روند و کیفیت برنامه بگونه‌ای بود که برای گروه کر تنها یک میکروفون در نظر گرفته بودند و امکانات صوتی به قدری ضعیف بود که صدا به انتهای سالن نمی‌رسید، در صورتی که توقع این می‌رفت که برای جشنواره‌ای به این وسعت و اعتبار و در کنار هزینه‌های متعددی که می‌شود، حداقل امکانات جانبی فراهم باشد.

این نوازنده تار، سپس به وضعیت کلی جشنواره و کارهای راه یافته به این دوره اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته به دلیل وضعیت کلی موسیقی کشور چندان رغبتی به شرکت در جشنواره نداشتم، ولی امسال به دلیل شعار کلی جشنواره که بر رشد کیفی آثار تاکید داشت شرکت کردم و معتقدم جشنواره باید شرایط بروز کارهای جدید و نو را فراهم کند.

مقدمه ای بر موضوع اصلی

در تالار بتهون و پیش از اجرای محسن نفر علیرضا مشایخی  ، آهنگساز نوجوی موسیقی ایرانی و رهبر ارکستر نو به سخنرانی درباره موسیقی چند فرهنگی پرداخت . وی برخی از آثار موسیقی ساخته شده توسط خود با همین نگاه را پخش و درباره آن به گفت و گو پرداخت . 
اواخر سخنرانی مشایخی گفت که سخنانی که گفته است درواقع مقدمه موضوع سخنرانی وی بوده است  که سال قبل هم به دلیل کمی وقت نتوانسته است به آن بپردازدو سپس گفت که برای بحث در این باره به بیش از 15 ساعت وقت نیاز دارد.
در این لحظه یکی از حاضران از دست اندر کاران بخش پژوهش جشنواره موسیقی پرسید که آیا با اقای مشایخی هماهنگ نشده بود که چه میزان وقت دارند و در همان چارچوب وقتشان سخن بگویند و نیز از آقای مشایخی پرسید که به این سخنرانی آمده است تا در باره موضوع سخنرانی نکته ای یا صحبتی بشنود و ... مشایخی د رپاسخ گفت که نزدیک به چهل سال روی این موسیقی روزانه 15 ساعت کار کرده است . و تمامی رپرتوارهای آن را هم آماده کرده است اما کسی برای چاپ آن سرمایه گذاری نمی کند درحالی که برای هر کتاب بی ارزشی هزینه و پول صرف می شود.

اجرای مشترک دو غول موسیقی

 از جمله برنامه های شاخص امشب و نیز فردا شب( 13 دی فرهنگسرای بهمن) ، اجرای دو غول موسیقی آذربایجان است . عالیم قاسم اف که جایزه بهترین خواننده موسیقی را از یونسکو گرفته است و نیز رامیز قلی اف که شاخص ترین و شناخته شده ترین تارنواز آذربایجان به شمار می رود. این دو غول موسیقایی اگرچه بارها در ایران اجرا داشته اند ( به خصوص رامیز) اما هیچگاه بینندگان ایرانی این دو را در یک برنامه ندیده بودند .اکنون این امکان برای این دو تن و نیز تماشاگران ایرانی فراهم شده است تا بتوانند کاری جدی در موسیقی و آواز آذری را ارائه دهند .اجرا ی پیشین قاسم اف درایران با استقبال برخی از چهره های نامی موسیقی آوازی و سازی همراه بود. قاسم اف در خارج از ایران ونیزدر غرب به اندازه شجریان شهرت واعتبار داردو به تعبیری وی را می توان شجریان آذربایجانی ها نام نهاد.

روایت بداهه د رآواز

درمیان مدرسان آواز موسیقی ایرانی کریم صالح عظیمی جایگاهی ویژه دارد ،‌این استاد فروتن آواز تمامی عمر خود را وقف تدریس آواز و ردیف آوازی به هنر آموزان آواز کرد و می کند . وی پس از آنکه استاد شجریان از تدریس آواز در رادیو کنار کشید ، تکیه بر جای وی زد  و برخی از چهره های نامی که در عرصه آواز و خوانندگی شناخته شده اند ،از کلاس آموزشی وی سر برکشیده اند.صالح عظیمی از جمله شاگردان شناخته شده استاد زنده یاد عبدالله خان دوامی است که گواهینامه پاپان آموزش ردیف را از دست استادبه یادگار دارد. صالح عظیمی همچنین برنامه هایی با محسن نفر، داود آزاد و برخی دیگر از نوازندگان و آهنگسازان اجرا کرده است. امشب (12 دی) این ردیف دان نامی د رتالار بتهون به اجرای بداهه خوانی در آواز می پردازد .

ساکت با گروه ساکت

کیوان ساکت ، از جمله مشتریان پرو پا قرص جشنواره موسیقی فجر است . وی که سالها با نام گروه وزیری  در جشنواره موسیقی فجر حاضر می شد ،ا مسال با نام خودش گروهی شکل داده است. ساکت شیفته علینقی وزیری است و طبیعی است که این شیفتگی در کارش هم نمود دارد ، چه در تکنوازی و چه در گروه نوازی و آهنگسازی .
البته د رچند سال اخیر این نوازنده و آهنگساز توانست با هر مصیبتی که بوده گروهش را حفظ کند . همین سماجت و سخت سری ساکت است که وی را به عنوان یکی از پایه های جشنواره موسیقی فجر می توان نام نهاد .ساکت هر ساله سعی کرده است قطعات تازه ای را در جشنواره اجرا کند . کاری که اکثر گروهها کمتر به آن دست می یازند . فرداشب ساکت را با اجراها و قطعات تازه در تالار تاتر شهر ببینید.

برنامه های چهار‌شنبه( 13 آذر)

تالار فرهنگ:  گروه ژیوار به سرپرستی شیخ الاسلامی و گروه آواز  به سرپرستی نسرین ناصحی( ساعت 19)
تئاتر شهر: گروه  کیوان ساکت  به سرپرستی  کیوان ساکت(ساعت 18)
تالار وحدت: برنامه ویژه اصحاب فرهنگ و هنر (ساعت 18 و 30)
تالار رودکی: گروه پارسیان به سرپرستی مازیار ظهیر الدینی( ساعت 18) و بخش نواحی با حضور گروه لیوا از خارک، لعل بخش پیک ، عاشیق رسول قربانی و گروه مروارید لیان  ( ساعت 20 و 30 )
تالار فارابی: بخش جوان با حضور نوازندگان سازهای کمانچه، سنتور، دونوازی دف و تنبور و اجرای گروه سینا(ساعت 19)
تالار بتهوون:  سخنرانی آرمین فرهنگ درباره چالشهای میان اسلام وموسیقی ( ساعت 17 و 30 ) تکنوازی کمانچه علی اکبر شکارچی ( ساعت 19 و 30 )
سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران: گروه ناپال به سر پرستی ارنستو پرز ازشیلی (ساعت 19)
تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن: گروه آذربایجان باحضور قاسم اف و قلی اف  ( ساعت 19)
در شهر چابهار نیز یک گروه محلی از سیستان به اجرای برنامه دارد.

کد خبر 12356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز