همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی در بررسی‌های خود نشان دادند که استفاده از سیر و پیاز در رژیم غذایی و مصرف مداوم این مواد می‌تواند از بروز بیماری ورم مفاصل پیشگیری کند

سیر و پیاز

محققان دانشگاه کالج لندن به سرپرستی "فرانسیس ویلیامز" با بررسی بر روی بیش از 500 دوقلوی حدود 60 سال به این نتایج دست یافتند.

برای تمام شرکت کنندگان در این تحقیق به منظور تشخیص احتمال ورم مفاصل، عکسبرداری رادیوگرافی تجویز شد. سپس رژیم غذایی این افراد برمبنای "پرسشنامه گستره غذایی" که میزان و بسامد مصرف مواد غذایی مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهد بررسی شد.

آزمایش بر روی دوقلوها به درک بهتر اثرات مواد غذایی مختلف بر روی میراث‌های ژنتیکی یکسان کمک می‌کرد.

این دانشمندان با بررسی اطلاعات جمع آوری شده و در نظر گرفتن سن، شاخص جرم بدن و سطح فعالیت فیزیکی دریافتند در افرادی که عادت به خوردن میوه و سبزیجات فراوان دارند تا حد چشمگیری خطر بروز ورم مفاصل در ناحیه ران کاهش می‌یابد.

به ویژه میوه و سبزیجاتی چون انواع مرکبات، سیر و پیاز بیشترین نقش محافظتی را ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای درک بهتر اینکه این مواد غذایی نقش محافظتی خود را چگونه ایفا می‌کنند، این محققان در شیشه و بر روی سلول‌های کشت داده شده، اثرات یک ترکیب مشتق از سیر به نام "دی الیل دی سولفید" را مورد بررسی قرار دادند.

به نظر می‌رسد این ماده قادر است بیان آنزیم‌های متالوپروتئیناز حاضر در بافت‌های خارج از سلولی را کنترل کند. این آنزیم‌ها در صورت بروز ورم مفاصل نقشی کلیدی در تغییر و خرابی مفاصل ایفا می‌کند و بنابراین مصرف سیر و پیاز می‌تواند فواید بسیاری در پیشگیری از این بیماری و حتی کاهش شدت بیماری در مراحل اولیه داشته باشد.

کد خبر 123464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز