شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

وقتی جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا در میانه جنگ‌افروزی‌هایش و برای آرام‌کردن کشورهای عرب و جلب حمایت آنها در جنگ عراق، از کشور فلسطینی نام برد که باید در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود، مذاکرات صلح میان دو طرف همچنان به‌صورت جسته و گریخته برگزار می‌شد و هنوز امید به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات زنده بود.

اکنون اما نه مذاکراتی در جریان است و نه حتی دورنمایی برای هرگونه تعامل میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی دیده می‌شود. در چنین شرایطی است که طرف فلسطینی رجوع به شورای امنیت سازمان ملل و درخواست به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطینی در تکه‌هایی از سرزمین تاریخی فلسطین را به‌عنوان تنها گزینه پیش روی خود مطرح می‌کند.

این درخواست با واکنش مثبت کشورهای مستقل جهان و حمایت افکار عمومی کشورهای منطقه رو‌به‌رو شده‌است، به‌طوری‌که کشورهای آمریکای لاتین که در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند در مقابل سیاست‌های آمریکا بایستند، یکی پس از دیگری کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و از اتحادیه اروپا هم خبر می‌رسد که آمادگی برای چنین کاری وجود دارد.

اما درست در چنین شرایطی کنگره آمریکا با رأیی قاطع و بدون حتی یک رأی مخالف در بیانیه‌ای هرگونه اقدام فلسطینیان در این زمینه را محکوم کرده و از کشورهای جهان هم می‌خواهند که از به رسمیت شناختن ‌ کشور مستقل فلسطین خودداری کنند. این اقدام کنگره آمریکا که قبلا از سوی دولت این کشور هم به‌طور رسمی وعده آن به رژیم صهیونیستی داده شده‌بود، خشم کشورهای عربی را برانگیخته‌است. مطبوعات عربی در 2روز گذشته این اقدام کنگره را نشان‌دهنده این حقیقت دانستند که وعده رئیس‌جمهوری آمریکا به سران عرب درباره روند صلح خاورمیانه سرابی بیش نبوده است.

رسانه‌های عربی، نمایندگان کنگره را نمایندگان رژیم صهیونیستی در آمریکا لقب داده‌ و نوشته‌اند، به ادعای این نمایندگان تشکیل کشور مستقل فلسطین تنها براساس مذاکرات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ممکن است و این یعنی اینکه تشکیل چنین دولتی باید طبق خواست صهیونیست‌ها و براساس زورگویی آمریکایی‌ها تشکیل شود.

عده دیگری از تحلیلگران عرب توصیه کرده‌اند که در این شرایط ابومازن با حماس بر سر مقاومت در برابر اشغالگری به توافق برسد. به گفته این گروه از تحلیلگران با توجه به مخالفت کنگره آمریکا با تشکیل دولت مستقل فلسطین، زمان آن فرارسیده است که ابومازن با جنبش حماس بر سر موضوع مقاومت در برابر اشغالگری به توافق برسد.

آنها می‌گویند تصمیم کنگره آمریکا در مخالفت با قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت که سیاست ادامه شهرک‌سازی‌ را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محکوم می‌کند، در حقیقت نهایت جانبداری آمریکا را از این سیاست که روند صلح را به‌طور کامل از بین می‌برد، برملا می‌سازد. اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم کنگره را محکوم کند امری کاملا روشن و واضح است، اما سؤال درباره چگونگی اتخاذ راه حل‌هایی است که تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی باید برای مقابله با این موضع‌گیری آمریکا اتخاذ کنند.

ابومازن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با فاروق قدومی، رئیس بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین آشتی کرد و قطعا این اقدامی درست است، اما باید در این چارچوب گام‌های بزرگ‌تری بردارد ؛ یعنی با جنبش حماس برسر موضوع مقاومت در برابر اشغالگری نیز به توافق برسد و درحال حاضر شرایط برای چنین اقدامی بسیار مناسب است.

کنگره آمریکا روز پنجشنبه در نشستی ضمن مخالفت با طرح ابومازن، برای توسل به شورای امنیت با هدف شناسایی فلسطین اعلام کرد که به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بدون موافقت رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نخواهد بود. آمریکا در عین حال به رهبران فلسطینی وعده داده است که با هدف از سرگیری مذاکرات مستقیم سازش، اقداماتش را برای شناسایی موجودیت کشور فلسطین بیشتر کند؛ اقدامی که با واکنش انفعالی جهان عرب مواجه شده است.

کد خبر 123424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز