سفر نخستین نخست‌وزیر چین به پاکستان طی 5 سال گذشته توافق‌های کلان تجاری برای دو طرف به ارزش بیش از 30میلیارد دلار به همراه داشته است که بدون شک روابط دو طرف را بیش از گذشته نزدیک خواهد کرد.

چین -پاکستان

مقام‌های 2کشور در هتل ماریوت توافقنامه همکاری‌های تجاری به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار را امضا کردند؛ این همان هتلی در اسلام‌آباد است که در سال 2008 هدف حملات انتحاری شبه‌نظامیان قرار گرفت و بیش از 60 نفر در آن کشته شدند.

پیش از این هم طی مراسمی با حضور ون جیابائو، نخست‌وزیر چین و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان مقام‌های دوطرف بیش از 13 قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و انرژی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار امضا کرده‌بودند. ون جیابائو، نخست‌وزیر چین پس از سفر خود به هند بلافاصله راهی اسلام آباد شده است تا همکاری نزدیک با این دو رقیب دیرینه را به‌صورت همزمان پیش ببرد.

نخست‌وزیر چین در مراسم امضای توافقنامه‌های تجاری دو طرف اعلام کرد که دوستی چین و پاکستان براساس همکاری و اعتماد متقابل است و گسترش خواهد یافت. گفته می‌شود نخست‌وزیر چین طی سفر خود به اسلام‌آباد به میزبان خود اطمینان داده است که با وجود بهترشدن روابط کشورش با هند، همچنان پاکستان را شریک مهمی برای خود می‌داند.

این در حالی است که ون جیابائو پیش از سفر به پاکستان در دهلی‌نو هم قول همکاری‌های گسترده را به مان‌موهان سینگ، نخست‌وزیر هند داد. نخست‌وزیران هند و چین در جریان این سفر توافق کردند مبادلات تجاری 2کشور را تا سال 2015 با یک افزایش چشمگیر به سقف 100میلیارد دلار برسانند. هر چند این دو کشور به‌عنوان 2رقیب اقتصادی و نظامی در آسیا اختلافات مختلفی با هم دارند اما مقام‌های 2کشور تاکید کردند که به جای رقابت در فکر همکاری با یکدیگر هستند.

هند و پاکستان با در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای رقیب دیرینه یکدیگر در منطقه به حساب می‌آیند و به‌نظر می‌رسد هر دو طرف اکنون حساب ویژه‌ای روی چین باز کرده‌اند. هند روابط صمیمانه‌ای با آمریکا دارد و در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش 2کشور توافقنامه جنجالی همکاری‌های هسته‌ای خود را امضا کردند.

این در حالی است که به عقیده بسیاری مهم‌ترین توافق مقام‌های چین و پاکستان که در جریان سفر ون جیابائو پشت صحنه نهایی شد همکاری‌های هسته‌ای دو طرف است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که چین قرار است نیروگاهی هسته‌ای با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق در پاکستان بسازد که بخشی از برنامه دولت این کشور برای تولید 8 هزار مگاوات برق تا سال 2025 به حساب می‌آید.

توافقنامه‌های هند و پاکستان برای همکاری‌های هسته‌ای با آمریکا و چین در حالی صورت گرفته است که هیچ‌کدام از این دوکشور پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) را امضا نکرده‌اند. دولت چین همچنین تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار پاکستان گذاشته است و در مقابل مقام‌های پاکستان اعلام کرده‌اند درصورتی که پکن لازم بداند این کشور تجربه استفاده استراتژیک از موقعیت ژئوپلیتیک خود را در اختیار چین می‌گذارد. نخست‌وزیر چین طی سفر خود همچنین برای اینکه حمایت نظامی و راهبردی خود را از اسلام آباد نشان دهد از یک پایگاه نظامی پاکستان بازدید کرد؛مسئله‌ای که طی سفرهای وی بسیار کم اتفاق می‌افتد.

به عقیده تحلیلگران دولت چین با امضای توافقنامه‌های تجاری به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار پیام روشنی را به واشنگتن و دهلی‌نو درباره اهمیت روابط خود با پاکستان ارسال کرده است. دولت پاکستان به کمک‌های سیاسی و اقتصادی چین برای رقابت با هند به‌عنوان رقیب قدرتمند خود وابسته است.

به عقیده بسیاری، مقام‌های این کشور امیدوار هستند که با کمک چین بتوانند چالش‌های خود از جمله مشکلات اقتصادی، بحران انرژی و مشکل کمبود سرمایه‌گذاران خارجی را حل کنند. پاکستان هر چند با آمریکا در جنگ با شبه نظامیان همکاری می‌کند اما دو طرف هیچگاه اعتماد متقابلی به یکدیگر نداشته‌اند.

مردم پاکستان هم با کشته شدن غیرنظامیان این کشور در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به هیچ عنوان دل خوشی از مقام‌های واشنگتن ندارند. در مقابل، چین در حال انجام پروژه‌های مختلف اقتصادی این کشور است که علاوه بر منافع مالی فراوان برای پکن نگاه مثبت مردم و دولت پاکستان را هم به‌دنبال داشته است.

کد خبر 123423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز