گروه شهری: در ادامه بررسی طرح تفصیلی شهر تهران در جلسه سه‌شنبه گذشته شورای اسلامی شهر تهران مجموعه ضوابط حفاظت از میراث تاریخی و طبیعی شهر (اراضی مزروعی و باغات) به تصویب رسید.

در این‌باره خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر گفت: هم‌اکنون 99 درصد تصویب طرح تفصیلی به پایان رسیده است.
به گفته دانشجو از آنجایی که بحث‌های مربوط به طرح تفصیلی هیچ‌وقت تمام شدنی نیست و همچنان طرح‌های موضوعی، موضعی، ضوابط ساخت‌وساز مثلا در بافت‌های فرسوده یا بافت‌های فرهنگی و غیره به‌طور مرتب برای بررسی به شورای شهر ارسال خواهد شد بنابراین نباید کار ارسال این طرح به کمیسیون ماده 5 را بیش از این معطل نگه‌داشت.

وی گفت: من معتقدم پس از اتمام مباحث مربوط به ساخت و ساز دیگر هیچ مجهولی باقی نمانده و هم‌اکنون طرح تفصیلی شهر تهران این قابلیت را پیدا کرده که به کمیسیون ماده 5 ارجاع شود. در جلسه روز سه‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران همچنین به ابهامات مطروحه پیرامون طراحی مجموعه تهران‌سرای قرآن پرداخته شد.

در این جلسه مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با ارائه توضیحاتی هرگونه عقد قرارداد با شرکت انگلیسی برای طراحی این مجموعه قرآنی را تکذیب کرد. وی ضمن تشکر از حساسیت و دقت نظر شورای شهر تهران اظهار داشت: آنچه تا‌کنون درمورد مجموعه تهران سرای قرآن اتفاق افتاده تهیه برنامه فیزیکی آن هم با هماهنگی شورای‌عالی قرآن است که مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را دارد.

اعضای شورای‌عالی قرآن به گفته تشکری نیا متشکل از نمایندگانی از حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی هستند.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از جمع‌آوری، جمع‌بندی و تهیه برنامه مجموعه تهران سرای قرآن با تایید شورای‌عالی قرآن و صاحب‌نظران این حوزه خبر داد و افزود: پس از آنکه برای ما مشخص شد که چه اتفاقی در این باره می‌خواهد بیفتد مسابقه‌ای برگزار کردیم.

وی ادامه داد: تعدادی معمار مسلمان و ایرانی که قدرت و مهارت کافی برای تبدیل برنامه‌های ما به خطوط را داشتند انتخاب شدند و باز طراح انتخابی پروژه تهران سرای قرآن، در نتیجه بررسی نهایی بانویی مسلمان، شیعه و ایرانی در نظر گرفته شد. تشکری نیا با تاکید بر اینکه هیچ قراردادی با کشور انگلیس نداریم گفت: اساسا عقد قرارداد با کشورهای خارجی فرایند مشخصی دارد که تا حالا این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش همشهری در ادامه این مباحث، سخنگوی شورا نیز با ابراز خوشحالی از همدلی شورا و شهرداری در این باره گفت: انصافا شهرداری و شورای شهر در باره مجموعه تهران سرای قرآن و مسائل مهمی از این دست که ارتباط مستقیمی با اعتقادات دینی ما دارد با یکدیگر هماهنگ و همسو عمل می‌کنند.وی خواستار حمایت از حقوق جوامع تخصصی و جامعه دانشگاهی شد و گفت: با واگذاری طراحی پروژه‌هایی از این دست به متخصصین داخلی در واقع بهای بیشتری به آنها می‌دهیم.

سخنگوی شورای شهر افزود: اجازه دهیم با فراهم کردن فضایی دوستانه پروژه تهران سرای قرآن که مورد افتخار همه شیعیان خواهد بود و در زمان مسئولیت آقای قالیباف کار احداث آن شروع می‌شود همه با خلوص نیت و در فضایی دوستانه جلو برویم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز گفت: نباید حساسیت موضوع قرآن را فراموش کنیم، بنا براین باید با اصلاح روش‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که کوتاهی در این باره صورت نگیرد. یکی از موارد مورد تاکید چمران، صلاحیت هیات داورانی است که قرار است در مورد طراحی مجموعه تهران سرای قرآن به اظهارنظر بپردازند و در کنار آن شورای شهر هم به دقت کار را دنبال خواهدکرد.

و اما حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهارداشت: ممنوعیت انعقاد قراردادها توسط دستگاه‌های قانونی مشخص شده است. به گفته بیادی، این ممنوعیت‌ها مثلا در مواقعی است که فردی مسائل جاسوسی داشته باشد بنا براین نباید وارد حواشی شد و در زندگی خصوصی افراد جست‌وجو یا بحث‌های اخلاقی را مطرح کرد.

کد خبر 123333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز