پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد اعضای دولت کنیا را به اتهام جنایت علیه بشریت به دادگاه بکشاند.

Luis Moreno-Ocampo

خبرگزاری اتریش از لاهه گزارش داد، لوئیز مورنو اوکامپو (Luis Moreno Ocampo)، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه علیه شش کنیایی از جمله اورو کنیاتا (Uhuru Kenyatta)، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و هنری کاسگی (Henry Kosgey)، وزیر صنعتی سازی کنیا، به خاطر درگیری های خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2007 طرح دعوی کرد.

ویلیام روتو (William Ruto)، وزیر سابق کشاورزی کنیا یکی دیگر از سیاستمداران برجسته ای است که در فهرست مظنونان قرار دارد. علاوه بر این، اوکامپو قصد دارد کیفرخواستی را علیه وزیر صنایع، رییس اداره عمومی،  رییس پلیس وقت و یک ناشر تنظیم کند.

آنها متهم به دامن زدن به توسل دو گروه رقیب به خشونت خونین هستند. مورنو اوکامپو گفت: فقط آنها نیستند، خیلی های دیگر هم هستند. این به تصمیم کنیا بستگی دارد که می خواهد چه اتفاقی برای دیگران بیفتد.

در دوره ناآرامی ها که کنیا را پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در دسامبر 2007 ظرف یک هفته به مرز جنگ داخلی برد، حدود 1500 نفر کشته شدند. صدها هزار کنیایی هم به خاطر این خشونت ها که میان هواداران موای کیباکی، رییس جمهور و رایلا اودینگا، رهبر سابق مخالفان روی داد، آواره شدند. هر یک از این دو رقیب خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام و متقابلا دیگری را به تقلب متهم می کردند

کد خبر 123273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز