مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: این ستاد از سال 70تاکنون براساس 2مصوبه و یک تفاهمنامه مقرر کرده است که وزارت آموزش و پرورش نسبت به درج متون مناسب مربوط به پیشگیری از اعتیاد در کتاب‌های درسی اقدام کند که هنوز این موضوع محقق نشده است.

دیوار - شعارنویسی- اعتیاد


حمید صرامی در گفت‌وگو با فارس درباره زمان انتشار نتایج پژوهش شیوع‌شناسی اعتیاد در مدارس کشور، اظهار داشت: با توجه به حساسیت و ظرافت این کار و لزوم دقت و توجه کافی در انجام پژوهش‌های آن، تأخیر در اعلام نتایج حاصل از این پژوهش طبیعی است اما می‌توان گفت که تا پایان سال یا پیش از آن، نتایج این تحقیق همراه با آمار دقیق اعتیاد در کشور اعلام خواهد شد.

وی در رابطه با برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ریاست‌جمهوری در حوزه وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه در موضوع پیشگیری و آموزش گفت: امسال 3میلیارد و 500میلیون‌تومان به‌عنوان اعتبار آموزشی و پیشگیری، از سوی این ستاد به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است که اعتبارات 6 ماهه نخست آن محقق شده است.

صرامی ادامه داد: از جمله نکات بسیار مهم پیش‌بینی شده برای صرف این اعتبار این است که به موضوع آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مدارس مروج سلامت در دبیرستان‌ها تحت عنوان نفی رفتارهای پرخطر اعتیاد، خشونت و ایدز توجه بیشتری شود.

صرامی اظهار داشت: پرسشی که وجود دارد، این است که با گذشت 19سال از زمان نخستین مصوبه ستاد، چرا این موضوع در کتاب‌های درسی تاکنون محقق نشده است. بر این اساس نتیجه‌ای که آموزش و پرورش به ما اعلام کرده، این است که این موضوع در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: معتقدم که اگر بخواهیم در رابطه با مصون‌سازی جمعیت دانش‌آموزی کشور در مقابل اعتیاد اقدام کنیم، باید این کار را از مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها آغاز کنیم؛ چرا که مطالعات نشان می‌دهد که حدود 85درصد شخصیت افراد پیش از 7سالگی و 15درصد باقیمانده، پس از این سن شکل می‌گیرد، بنابراین باید تلاش شود تا فعالیت‌های پیشگیرانه به‌ویژه در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی، از این سنین آغاز شده و در دوره ابتدایی تقویت شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر افزود: تحقیقات حاکی از آن است که به هر میزان تا پیش از 15سالگی، دانش‌آموزان را در مقابل اعتیاد مصون‌سازی کنیم، پس از آن، ورود آنها به رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد، ایدز و خشونت کاهش می‌یابد؛ یعنی اگر یک دلار را در این زمان هزینه کنیم نیازمند این نخواهیم که بعدها 10 دلار را برای درمان صرف کنیم.

دانش‌آموز معتاد، در مدرسه معتاد نمی‌شود

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، درباره آمار اعتیاد دانش‌آموزان براساس پژوهش سال 86 دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: براساس آن پژوهش، رقم اعتیاد کل کشور شامل یک‌میلیون و 200هزار معتاد قطعی و 800هزار معتاد تفننی بوده است اما رقم اعتیاد دانش‌آموزان در آن تحقیق، بسیار اندک و ناچیز بوده است.

صرامی در رابطه با روش برخورد با دانش‌آموزان معتاد و نیز شناسایی و درمان آنها، گفت: در کمیته راهبری وزارت آموزش و پرورش از حدود یک ماه پیش، پیرامون این موضوع بررسی‌های عمیقی آغاز شده است تا بتوانیم راه مناسبی را برای برخورد با دانش‌آموزان معتاد بیابیم.

وی افزود: وقتی صحبت از اعتیاد دانش‌آموزان می‌شود، به این معنا نیست که این افراد در مدرسه معتاد می‌شوند بلکه حاکی از این است که یک دانش‌آموز نیز مانند بسیاری از اقشار در سطح جامعه و در معرض مواد‌مخدر قرار دارد و ممکن است آن را مصرف کند، بنابراین نباید با ایجاد دغدغه کاذب برای خانواده‌ها در رابطه با ترویج اعتیاد در مدارس، زمینه اعتماد به مراکز آموزشی کشور تضعیف شود.

افزایش تنوع مواد‌مخدر تا سال 2015 میلادی

وی با اشاره به ضعف تئوریک راه‌های پیشگیری از اعتیاد، به برگزاری 30 کنگره علمی در 30 استان کشور از آبان‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: این کنگره‌ها تا پایان بهمن‌ماه برگزار خواهد شد تا با حضور متخصصان در این جلسات، نقشه‌های راه مقابله با مواد‌مخدر را ترسیم کرده و سطح کیفی برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه دانش‌آموزی، خانواده، رسانه و محیط‌های شغلی را افزایش دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه تا سال 2015 میلادی انواع مواد‌مخدر جدید به‌ویژه در حوزه مواد روانگردان افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این چشم‌انداز به ما هشدار می‌دهد که با توجه به پویایی و تغییر مداوم سیستم اعتیاد، باید با هوشمندی و خلاقیت خود را برای مقابله جدی‌تر با این پدیده شوم آماده کنیم.

کد خبر 123217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز