یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به زودی ممکن است ویکی‌لیکس تنها وب‌سایتی نباشد که به افشای اسرار می‌پردازد.

wikileaks

به گزارش آسوشیتدپرش یک کارمند سابق بنیانگذار ویکی‌لیکس، جولیان آسانژ، قصد دارد از روز دوشنبه 13 دسامبر یک وب‌سایت رقیب به نام اوپن‌لیکس (Openleaks) به راه بیندازد که به منابع خبری ناشناس امکان می‌دهد تا مطالب حساس مورد توجه عمومی را در آن ارائه دهند.

در فیلم مستندی که تلویزیون سوئدی SVT قرار است یک شنبه پخش کند و آسوشیتدپرس از پیش آن را به دست آورده است، سخنگوی سابق ویکی‌لیکس دانیل دامشیت- برگ گفت وب‌سایت جدیدی برای ارائه مطالب منابعی که می‌خواهند نام‌شان مخفی بماند به راه خواهد افتاد.

دامشیت- برگ در این مصاحبه‌ نادر در برلین می‌گوید: "اوپن‌لیکس یک طرح تکنولوژی است هدف آن ارائه خدمات به طرف‌های ثالث است که می‌خواهند بتوانند مطالب را از منابع ناشناس دریافت کنند."

از هنگامی که ویکی‌لیکس در بهار گذشته به صحنه اخبار بین‌المللی وارد شد،‌ فرضیات در مورد ایجاد سایت‌های تقلیدی (copycat) از آن مطرح شده است.

گزارشگر تلویزیون SVT جسپر هور می‌گوید اوپن‌لیکس از روز دوشنبه در پایگاهی در آلمان به عنوان بخشی از یک بنیاد هنوز افشا نشده که بوسیله یک هیات مدیره اداره می‌شود، به راه خواهد افتاد.

زمان‌بندی به راه افتادن این سایت در حالی اعلام می‌شود که هم ویکی‌لیکس و هم بنیانگذار 39 ساله آن، آسانژ،پس از شروع افشای حدود 250000 سند دیپلماتیک آمریکا در ماه گذشته تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند.

سایت ویکی‌لیکس تحت حملات سایبری قرار گرفته است، و آسانژ که اکنون در یک زندان بریتانیا است، باید با حکم استرداد به سوئد به خاطر اتهامات جرائم جنسی مبارزه کند، و شرکت‌های مستر کارد، ویزا، پی‌پال و دیگران نیز راه‌های فرستادن پو‌ل‌های اهدایی به این گروه‌ را مسدود کرده‌اند تا امکان جمع‌آوری کمک‌های مالی را از آن بگیرند.

آسانژ، 39 ساله یک هکر کامپیوتری سابق اهل استرالیا، اتهامات سوئدی‌ها را تکذیب کرده است.

دامشیت- برگ، که زمان کار با ویکی‌لیکس اغلب تحت نام مستعار دانیل اشمیت مورد اشاره قرار می‌گرفت، گفت پس اختلاف پیدا کردن با آسانژ بر سر آنچه به قول عدم شفافیت در فرآیند تصمیم‌گیری این گروه بود، از ویکی‌لیکس کناره گرفت.

او در این فیلم مستند می‌گوید:‌ "اگر شما همه را به شفافیت فرابخوانید، باید خودتان هم شفاف باشید. باید همان معیارهایی را که از دیگران انتظار دارید، در مورد خودتان تحقق ببخشید، و به نظر من ما دیگر از لحاظ فلسفی دیگر در این مسیر حرکت نمی‌کردیم."

دامشیت - برگ گفت مشکل اصلی چگونگی اقدام ویکی‌لیکس در شروع افشای مطالب مهمتر مانند افشای حدود 400000 سند جنگ آمریکا در عراق و 76000 سند جنگ در افغانستان در امسال بود.

به گفته او منابع بسیاری به خاطر این افشاگری از دست رفتند.

دامشیت- برگ می‌گوید: "به نظر من عاقلانه‌ترین کار این بود که این افشاگری به آهستگی و قدم به قدم انجام می‌شد تا این طرح رشد کند. اما چنین نشد."

کد خبر 123071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز