یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، امسال با تاخیر شروع شده و در برخی از مدارس هنوز آغاز نشده است.

مدارس

البته دبیر کمیته ملی شیر تأکید کرد که توزیع شیر در کشور شروع شده اما شاید در همه مدارس فراگیر نشده‌ باشد.
علیرضا کریمیان در پاسخ به پرسش همشهری درباره توزیع نشدن شیر رایگان در مدارس تهران و برخی شهرستان‌ها اعلام کرد: هم‌اکنون توزیع شیر رایگان در اغلب مدارس کشور آغاز شده و در مدارسی که شیر توزیع نشده حتما این کار تا پایان آذر‌ماه آغاز می‌شود.

وی گفت: ما موظف به توزیع 70 نوبت شیر در بازه زمانی اول مهر تا پایان اسفند‌ماه هستیم اما از آنجایی که باید مقدمات اداری و همچنین آمار دقیق دانش‌آموزان مشخص می‌شد این طرح کمی دیرتر شروع ‌شد اما حتما 70 نوبت شیر در مدارس توزیع خواهد شد.

دبیر کمیته شیر مدارس در پاسخ به اینکه اگر دانش‌آموزان کلانشهرها طی 2 ماه اخیر در مدارس شیر می‌خوردند کمک شایانی به سلامتی آنها می‌کرد، اظهار کرد: برگزاری مناقصه خرید شیر موجب بروز تاخیر در اجرای این طرح شد و اجرای دیر‌هنگام این طرح، تأثیری در تعداد نوبت‌های توزیع شیر در مدارس نخواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه پیش از این اعلام شده بود که تا پایان اسفند ماه 70 نوبت شیر در مدارس توزیع خواهد شد، گفت: تاخیر در اجرا از تعهدات ما در توزیع شیر کم نمی‌کند و به تعداد روزهای توزیع شیر در هفته اضافه می‌شود یا این طرح پس از تعطیلات نوروز نیز با رعایت مسائل بهداشتی ادامه می‌یابد.

علت تأخیر

دبیر کمیته ملی شیر، درباره دلایل تاخیر در توزیع شیر مدارس اظهار کرد: تهیه سامانه جدید برای نظارت دقیق بر توزیع شیر در مدارس از دلایل مهم تاخیر در توزیع شیر است. در همین حال حسنعلی شیری، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در نشست کار‌گروه شیر مدارس استان، دلیل تاخیر در توزیع شیر در مدارس را «انجام مراحل مناقصه در وزارتخانه» بیان کرد.

البته دبیر کمیته شیر مدارس نیز برگزاری «مناقصه تهیه شیر» از شرکت‌های تولیدی در بسیاری استان‌ها را دلیل اجرای دیر هنگام طرح توزیع شیر رایگان اعلام کرد. به گفته وی، برگزاری مناقصه موجب شده تا امسال شیر به نرخی ارزان‌تر از سال‌های گذشته خریداری و توزیع ‌شود.

گستره توزیع

به گفته دبیر کمیته ملی شیر، در سال تحصیلی 90-89، حدود 200 میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس( مدارس دخترانه و پسرانه دوره‌های پیش‌دبستانی، دبستان، راهنمایی و همچنین متوسطه دخترانه) اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 40 میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد. معلمان نیز مشمول این طرح می‌شوند.

کریمیان اظهار کرد: افزون بر آن برنامه توزیع شیر در مدارس متوسطه پسرانه در استان‌های ایلام، بوشهر، خراسان‌جنوبی، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویر‌احمد، کردستان، کرمان، لرستان و هرمزگان اجرا می‌شود.

البته برخی از والدین در تماس با همشهری از توزیع نشدن شیر رایگان در برخی از پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس دولتی شکایت داشتند که دبیر کمیته ملی شیر با تأکید بر توزیع شیر در همه دوره‌ها از جمله پیش‌دبستانی‌ها، از مردم خواست تا موارد تخلف احتمالی را اطلاع دهند. دبیر کمیته ملی شیر گفت: استان‌ها می‌توانند از محل صرفه‌جویی در اعتبارات خود به دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه نیز شیر رایگان بدهند و کمیته ملی شیر مدارس نیز از آنها حمایت می‌کند.

رئیس گروه سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز در این‌باره به فارس گفت: شیر رایگان در مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها، مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه‌ دخترانه و شبانه‌روزی‌های دخترانه و پسرانه توزیع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این‌باره خاطرنشان کرد: ممکن است برای توزیع شیر در مدارس مانند سال‌های گذشته در نقاط مختلف به‌صورت متفاوت عمل شود؛ اما در هر صورت تا پایان سال تحصیلی حتما توزیع شیر در قالب 70 نوبت انجام خواهد شد.

کد خبر 123036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز