هفتم محرم سال 61 هجری قمری، آب رودخانه فرات به فرمان عبیدالله‌‌بن‌‌زیاد بر لشکریان امام حسین(ع) بسته شد.

طرح - عاشورا

  عبیدالله در نامه‌ای به عمربن‌سعد فرمان ایجاد فاصله میان لشکر حسین‌‌بن‌علی(ع) با رودخانه فرات را صادر کرد و از وی خواست که اجازه نوشیدن آب به امام و یارانش را ندهد. در این روز، عمربن‌سعد بلافاصله عمربن‌حجاج را با 500سوار در کنار رودخانه فرات مستقر می‌کند تا مانع از دسترسی امام حسین(ع) و یارانش به آب ‌شود. در پی این اقدام، امام حسین(ع) و یارانش با لب تشنه به شهادت می‌رسند.

دستگیری صدام توسط آمریکایی‌ها

صدام عبدالمجید تکریتی به‌عنوان نایب رئیس، تحت فرمان دایی خود، ارتشبد احمد حسن البکر، توانست کشمکش‌های داخلی را با تشکیل نیروهای امنیتی سرکوبگر و تحمیل نیروهای خود به دولت کنترل کند. صدام به‌عنوان یک رئیس‌جمهور دیکتاتور و جنایتکار توانست موقعیت ویژه‌ای برای خود به‌وجود آورد. او دولتی به‌شدت مستبد تشکیل داد و تمام جنبش‌ها به‌ویژه آنهایی که برآمده از گروه‌های دینی یا قومی بودند و خیال استقلال داشتند را سرکوب کرد. صدام پس از حمله آمریکا به عراق در تاریخ 22 آذر 1382 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و پس از محاکمه در دادگاه مردمی عراق، به سزای اعمال ننگین خود رسید.

وفات ابوریحان بیرونی

ابوریحان محمدبن احمد بیرونی در14 شهریور 352 خورشیدی در خوارزم که در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمد. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود «بیرون» نام داشت. تألیفات بیرونی به زبان عربی، یعنی زبان علمی عالم اسلام است، مگر التفهیم که آن را برای ریحانه دختر حسین خوارزمی که خواهان کتابی در نجوم بود به فارسی نوشت و سپس خود، آن را به عربی ترجمه کرد. دانشنامه علوم چاپ مسکو، ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و تالارهای کتابخانه‌ها نهاده و لقب «استاد جاوید» به او داده‌اند. مرگش در غزنه در اوان سلطنت سلجوقیان در 22 آذر 427 خورشیدی بوده است.

تشکیل چهار ارتش یزدگرد اول

22 آذر مصادف با 13 دسامبر سال 402 میلادی یزدگرد یکم از سلسله ساسانی بر تجدید سازمان نیروهای مسلح ایران صحه گذاشت. روابط حسنه ایران و روم در زمان یزدگرد یکم این فرصت را به ایران داده بود که به نوسازی سازمان ارتش بپردازد. نیروهای مسلح ایران به چهار ارتش به این شرح تقسیم شده بودند: ارتش یکم؛ قرارگاه ستاد در شهر مرو، ارتش دوم؛ قرارگاه سیار. ارتش سوم؛ قرارگاه تیسفون، ارتش چهارم؛ قرارگاه سپاهان. این سازمان تا پایان حکومت ساسانیان به‌مدت نزدیک به دوونیم‌قرن تغییر نیافت.

درگذشت غلامرضا سعیدی

غلامرضاسعیدی، نویسنده، مترجم و محقق ایرانی، در سال 1274خورشیدی در یکی از روستاهای بیرجند به دنیا آمد. وی در 21سالگی به تدریس مشغول شد و سال‌ها بعد در تهران مجله فروغ علم را منتشر کرد. او تحت‌تأثیر اندیشه‌های علامه اقبال لاهوری، پس از فراگیری زبان اردو، تعدادی از آثار این اندیشمند اسلامی را به فارسی ترجمه کرد. حدود60 اثر در زمینه‌های تالیف و ترجمه از او به جای مانده است. سعیدی در22 آذرماه سال 1367خورشیدی در 93 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرگ بیش از 5 هزار نفر در پِرو

بهمن، اصطلاحاً به توده‏ای وسیع از برف و یخ اطلاق می‌شود که به‌دلیل وزن زیاد، از ارتفاعات بلند سرازیر شده و دامنه کوه را در بر می‏گیرد. در اینگونه حوادث، معمولاً علاوه بر جاده‌ها و جنگل‌های سرراه، دهکده‌ها نیز در معرض ویرانی و تخریب قرار می‏گیرند. یکی از بهمن‏هایی که تلفات زیادی به بار آورد، در کشور پرو در آمریکای جنوبی بود. در این حادثه که در 13 دسامبر 1941 در ناحیه هواراس پرو رخ داد، حدود 5 هزار نفر از مردم این منطقه کشته شدند و تعداد زخمی‏ها به حدود 14 هزار نفر رسید. منطقه هواراس در دامنه کوه‌های‌ آند قرار دارد.

 

کد خبر 122965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز