یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید در آمریکا می‌گوید حتی سیگار کشیدن به میزان محدود یا قرار گیری به میزان محدود به دود سیگار محیطی می‌تواند به مشکلات قلبی-عروقی و سایر مشکلات بهداشتی بینجامد.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه گزارش مشاور بهداشتی عالی رئیس‌جمهور آمریکا (US Surgeon General) که آخرین تجدیدنظر در اولین بررسی آن در سال 1964 در مورد خطرات دخانیات است، می‌گوید حتی سیگار کشیدن گاهگاهی یا قرار گیری به دود سیگار محیطی زیانبار است.

رجینا بنجامین که عهده‌دار این مقام است، در این باره گفت:‌ "آخرین گزارش بر شواهدی تاکید دارد که نشان می دهند هیچ میزان بی‌خطری برای قرارگیری در معرض دود سیگار وجود ندارد."

این گزارش می‌گوید: "لازم نیست شما سیگاری قهار یا سیگاری طولانی‌مدتی باشید تا دچار بیماری‌های مربوط به سیگار کشیدن مانند حمله قلبی یا حمله آسم ناشی از دود سیگار شوید."

مشاور ارشد بهداشتی آمریکا گفت این گزارش نیاز به افزایش تلاش‌ها برای واداشتن مردم در آمریکا به ترک سیگار را نشان می‌دهد؛ پس از مدتی طولانی کاهش میزان سیگار کشیدن در آمریکا، از سال 2005 به بعد تغییر چندانی در میزان مصرف‌کنندگان سیگار رخ نداده است.

این گزارش می‌گوید: "شواهد موجود در این گزارش  این برداشت را ایجاد می‌کند که خطر به طور خطی با افزایش قرار گیری در معرض دود سیگار افزایش پیدا نمی‌کند، و حتی مقادیر کم قرارگیری در معرض دخانیات- مانند کشیدن چند سیگار در روز، سیگار کشیدن گاهگاهی، یا قرار گیری در معرض دود سیگار در محیط- آنقدر موثر هستند که به طور قابل‌توجهی خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد."

"دود سیگار حاوی بیش از 700 ماده و ترکیب شیمیایی است. صدها ماده موجود در دود سیگار سمی هستند و بیش از 70 تای آنها سرطان‌زا هستند... مواد شیمیایی موجود در دود سیگار هر زمان که تنفس می‌کنید، به سرعت به ریه‌های شما می‌رسند. سپس خون شما مواد سمی را به هر اندام بدن می‌رساند."

این گزارش می‌افزاید که سیگار با وجود نیکوتین و سایر اجزایش "برای اعتیاد طراحی شده‌اند" و نوجوانان "بیش از سایر گروه‌های سنی به نیکوتین حساس‌ هستند" و ساده‌تر معتاد می‌شوند.

کد خبر 122947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز