جمعه ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که تنها یک روز به برپایی مجمع عمومی خانه سینما و انتخاب اعضای هیأت مدیره باقی‌مانده، کانون کارگردانان سینما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نماینده‌ای برای انتخابات هیأت مدیره معرفی نخواهدکرد.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای بدون ذکر اسامی اعضا، اعلام کرد اعضای این کانون در انتخابات هیأت مدیره خانه سینما شرکت نمی‌کنند. در این بیانیه آمده است: «باتوجه به عملکرد خانه سینما در دوره مدیریتی جاری که تشکل‌های صنفی را به بحران، ناامنی و بلاتکلیفی کشانده و با عنایت به شرایط امروز این خانه و نشست‌های آزمایشی هیأت‌مدیره با روسا و نمایندگان صنوف جهت رسیدن به ترکیب آینده هیأت مدیره، شورای مرکزی کانون کارگردانان به این نتیجه رسید که در جهت حفظ استقلال خویش در این بازی شتابزده و انتخابات از پیش طراحی شده که قطعا نتایج تلخی را در پی خواهد داشت، مشارکت ننمایند.»

این بیانیه در حالی دیروز روی خروجی خبرگزاری‌ها آمد که علیرضا امینی سخنگوی شورای مرکزی کانون کارگردانان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که کارگردانان نماینده خود را برای حضور در انتخابات هیأت مدیره روز شنبه 20 آذر به صورت رسمی اعلام می‌کنند. اینکه در فاصله 48 ساعت چه اتفاق تازه‌ای رخ داده که باعث چرخش 180 درجه‌ای کانون کارگردانان شده مشخص نیست.

در بیانیه شورای مرکزی کانون، از تعبیر «انتخابات از پیش طراحی شده» استفاده شده که حکایت از جلسه غیررسمی برخی از اعضای خانه سینما در تاریخ 17 آذرماه دارد. در این جلسه رای‌گیری آزمایشی میان نمایندگان تشکل‌ها صورت گرفت که نماینده کانون کارگردانان گویا تنها 2 رأی را به خود اختصاص داده بود. در واقع ناامیدی از موفقیت در انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما می‌تواند یکی از دلایل کناره‌گیری کانون کارگردانان باشد ولی باتوجه به اینکه این اتفاق (رأی‌گیری آزمایشی) دوشنبه هفته گذشته انجام شده بود و پس از این اتفاق سخنگوی کانون خبر از شرکت در انتخابات داده بود، باید دید چرا نظر شورای مرکزی تغییر کرده است.

نکته دیگر اینکه چرا نماینده کانون کارگردانان در این «بازی شتابزده و انتخابات از پیش طراحی شده» حضور یافته است؟!
بیانیه شورای مرکزی کانون کارگردانان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. از سویی علیرضا رئیسیان رئیس سابق کانون این اقدام را کاری درراستای حفظ استقلال کانون کارگردانان دانست. از سوی دیگر اما همایون اسعدیان نایب‌رئیس سابق کانون، با اشاره به استعفای تعدادی از اعضای شورای مرکزی، مشروعیت این شورا را زیر سؤال برد.

اسعدیان همچنین گفت: زمانی که نماینده این شورا در انتخابات آزمایشی خانه سینما رأی بسیار پایین می‌آورد که به زعم من در تاریخ کانون میزان آن بی‌سابقه محسوب می‌شود، به جای شناسایی نقاط ضعف دست به فرار به جلو می‌زند و متوسل به تئوری توطئه و برگزاری انتخابات دستوری می‌شود.

این در حالی است که رئیسیان با انتقاد شدید‌اللحن از محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما بیانیه شورای مرکزی را تأیید کرد و گفت: باتوجه به رأی گیری پیش از انتخابات و اینکه اوج دیکتاتوری مدیریت خانه سینما در آن زمان مشخص شد، قطعا از یک صنف مستقل جز این نوع برخورد انتظار دیگری نمی‌رفت. باتوجه به شرایط فعلی، خانه سینما احتیاج به یک بازنگری جدی و یک زیر و رو شدن واقعی دارد.

اما تنها کانون کارگردانان نبود که پیرامون انتخابات هیأت مدیره خانه سینما واکنش نشان داد. دیروز اتحادیه تهیه‌کنندگان نیز با صدور بیانیه‌ای به انتخابات خانه سینما حمله کرد.در بخش‌هایی از این بیانیه که خطاب به مدیرعامل خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور منتشر شده، آمده است: اتــحادیه تــهـیه‌کنــندگان و توزیع‌کنندگان فیلم سینمایی ایران به‌عنوان تنها صنف قانونی و عضو خانه‌ سینماست و تا‌کنون نیز بر عضویت خود پافشرده و هیچ فردی اعم از اعضای هیأت‌مدیره یا بازرس حق ندارند و مجاز نیست، اتحادیه را از حقوق قانونی خود در خانه‌ سینما محروم کند و درصورتی‌که اقدامی انجام دهند که نافی عضویت باشد، باید مسئولیت آن را پذیرفته و پاسخگوی اتحادیه باشند.

کد خبر 122817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز