دولت چین با اعزام یک مقام ارشد خود به پیونگ‌یانگ در بحبوحه تنش‌های شبه جزیره کره بار دیگر اتحاد خود با کره‌شمالی را به نمایش گذاشت.

رهبر کره شمالی

کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی در دیدار با دای بینگو، فرستاده ارشد چین درباره روابط دوجانبه و شرایط حاکم بر شبه جزیره کره گفت‌وگو کردند تا باردیگر روابط گرم و صمیمی خود را نشان دهند.سفر فرستاده ارشد پکن به کره‌شمالی در حالی صورت گرفته است که آمریکا و کشورهای غربی چین را تحت فشار قرار داده‌اند که برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه از سوی کره‌شمالی تلاش کند.

پس از حمله کره‌شمالی به یک جزیره مرزی کره‌جنوبی این نخستین باری است که کیم‌جونگ‌ایل با یک مقام ارشد خارجی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. چین تنها متحد بزرگ کره‌شمالی است و با کمک‌های مالی و غذایی به این کشور تلاش می‌کند اقتصاد متزلزل کره‌شمالی حفظ شود. این در حالی است که مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان سفر خود به کره‌جنوبی دولت چین را متهم به کمک و طرفداری از کره‌شمالی کرد. وی همچنین اعلام کرد که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در ماه میلادی به چین سفر می‌کند تا با مقام‌های این کشور درباره وضعیت در شبه جزیره کره بحث و گفت‌وگو کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مولن پس از بازگشت از شبه جزیره کره، گزارشی از اوضاع منطقه را به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه داده است. وی طی سفرش به سئول خواستار تشکیل جبهه متحد بین آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی در برابر کره‌شمالی شد. مولن در دیدار با همتای کره‌‌ای خود با اشاره به اینکه شبه جزیره کره پرتنش‌ترین دوره خود در 50 سال گذشته را پشت سر می‌گذراند تاکید کرد: واشنگتن درحالی‌که به چین برای استفاده از نفوذ خود برای تغییر رویه پیونگ ‌یانگ‏ فشار می‌آورد از کره‌جنوبی در برابر هر تهدیدی حمایت خواهد کرد.

با فاصله اندکی پس از بازگشت مایک مولن از کره‌جنوبی، دفتر ریاست‌جمهوری این کشور خواستار دخالت چین برای حل بحران کره شد. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفت: چین در موقعیتی است که تاثیر قدرتمندی بر تحولات و واکنش‌های کره‌شمالی دارد و به اعتقاد ما باید از این نفوذ برای حفظ ثبات منطقه استفاده کند. گفته می‌شود فرستاده ارشد چین در سفر خود به پیونگ یانگ با مقام‌های کره‌شمالی برای جلوگیری از گسترش تنش در شبه جزیره کره به توافق رسیده است.

کد خبر 122813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز