همشهری آنلاین: وبلاگ دکتر یونس شکرخواه با نام «دات» اول آگوست سال ۲۰۰۲ با شعار «دات امتداد کلاس‌های من است» راه‌اندازی شد

Shokrkhah

وی دارای دکترای علوم ارتباطات و عضو دپارتمان مطالعات بریتانیا در دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران است و دروس رسانه‌های بریتانیا؛ سینمای بریتانیا و مطالعات فرهنگی بریتانیا را تدریس می‌کند.

دکتر شکرخواه در معرفی وبلاگ خود اشاره به گفت‌وگویی با علیرضا صالحی سردبیر ماهنامه شبکه می‌کند و در آن گفت‌وگو به شکل خلاصه در مورد فلسفه وجودی دات صحبت کرده است:

«... در واقع دات با این هدف راه‌اندازی شد که اگر دانشجویانم با من کاری داشتند یا مثلاً وقتی من به کلاس نمی‌رسم یا درسی داریم که باید با هم گفت‌وگو کنیم یا ... این موضوعات را در وبلاگ بگذارم و آن‌ها به من ایمیل بزنند.

اما این وبلاگ مرتباً در فضای وب بین علاقمندان معرفی شد و رفته رفته کنترل این فضا از جنبه مخاطب از دست من خارج شد. اما هدایت دات را با ۳ ویژگی دنبال کرده‌ام و در واقع تمایز دات و وبلاگ‌های دیگر را در داشتن این ۳ عامل می‌دانم:

  • معتبر بودن: یعنی سعی کنم آنچه را که در دات می‌گذارم معتبر باشد.
  • مستند بودن: یعنی حرف‌هایی که در آنجا زده می‌شود، قابلیت ارجاع داشته باشد.
  • نشان‌دادن راه به دانشجویان خودم: یعنی من مانند کسی که در فضای وب می‌گردد و نشانی جاهای جالب توجه را می‌داند و در کوچه پس کوچه‌های وب به چیزهای خوبی می‌رسد، آن‌ها را برای دانشجویان یا خوانندگان نشان بدهم.»

دکتر شکرخواه درمورد استفاده از وبلاگ به جای سایت می‌گوید: «می‌خواهم از همان اسبی استفاده کنم که دانشجویانم می‌توانند استفاده کنند. دانشجو نباید تصور کند که من یک اسب تربیت شده اصیل خریده‌ام به نام سایت و سوار آن در فضای وب می‌تازم و او به آن دسترسی ندارد. نه! من یک وبلاگ رایگان دارم و او هم می‌تواند دیوار به دیوار من یک وبلاگ راه بیندازد. یعنی اگر زمانی دات‌کام بشوم از آن برای آموزش استفاده نخواهم کرد.»

کد خبر 122788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز