همشهری آنلاین: گروه ضدفساد مالی "شفافیت بین‌الملل" اعلام کرد بر مبنای تحقیقی که انجام داده، فساد مالی رو به افزایش گذاشته است به طوری که از هر چهار نفر یک نفر می‌گوید در سال گذشته رشوه پرداخت کرده است.

Corruption

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، این گروه با انتشار یافته‌هایش در برلین اعلام کرد 60 درصد مردمی که مورد تحقیق قرار گرفتند، ارزیابی‌شان این است که این مشکل رو به وخامت گذاشته است.

نیمی از کسانی که رشوه داده‌اند، گفتند پرداخت رشوه بابت "حل یک مشکل" بوده و سه چهارم از آنها گفتند پرداخت رشوه موجب تسریع در طی روندها و تصمیم‌گیری‌ها شده است.

بر اساس این تحقیق، رشوه‌گیرندگان شامل پلیس، مقامات بهداشت و درمان و وصول‌کنندگان مالیاتی بوده‌اند.

شفافیت بین‌الملل اعلام کرد این داده‌ها نتیجه نظرسنجی از بیش از 91 هزار نفر در 86 کشور است.

بدترین مکان از نظر رشوه، صحرای آفریقا بوده که بیش از نیمی از افراد مورد تحقیق قرار گرفته گفتند در 12 ماه اخیر رشوه پرداخت کرده‌اند.

بعد از این منطقه، خاورمیانه و شمال آفریقا قرار داشت که بیش از یک سوم گفتند رشوه داده‌اند. در اروپا و آمریکای شمالی این نرخ پنج درصد اعلام شده است.

شفافیت بین‌الملل شاخص تلقی‌ها از فساد را به صورت سالانه در ماه اکتبر منتشر و 178 کشور را از این منظر رتبه بندی می‌کند.

در این گزارش آمده است: "شاخص تلقی‌ها از فساد در سال 2010 نشان می‌دهد که حدود سه چهارم از 178 کشور مندرج در شاخص از 10 (به عنوان بسیار تمیز) و 0 به عنوان (به شدت فاسد) امتیاز زیر پنج گرفته‌اند. این نتایج نشاندهنده جدی بودن مشکل فساد است."

کد خبر 122776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز