چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: استقبال خانواده‌ها و هنرمندان از نمایش‌های دینی باعث شده که در ایامی مثل محرم هم سالن‌های تئاتر رونق داشته باشند و حتی گاهی اوقات مخاطبان بیشتری نسبت به دیگر وقت‌ها جلب کنند.

شبیه خانی

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تئاتر در حال حاضر 3نمایش به مناسبت این ایام روی صحنه دارد. نمایش «محاکمه آفتاب» به کارگردانی کیارش زارع‌طلب و سیدمصطفی رضوی به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان همزمان با آغاز ماه محرم در تماشاخانه مهر حوزه هنری در ساعت17:30 روی صحنه می‌رود.

این نمایش روایتی از اجرای یک تعزیه است که در جریان اجرای آن اولیاخوان امام حسین (ع) کشته می‌شود. بازپرسی که پرونده پیگیری این قتل را برعهده دارد، برای یافتن قاتل از تمامی شخصیت‌هایی که راویان قصه کربلا در تعزیه هستند، بازپرسی می‌کند.

ندا نوری، سمیه ثقفی، شادی واحدی، اسماعیل حسینی‌نژاد، پریسا مشکاتی، سیدمصطفی رضوی، ابراهیم محمدی، اسماعیل بالایی، سعید فرد، فرزان کوثری و فرزین حاجی‌لو بازیگران «محاکمه آفتاب» هستند.اما نمایش دیگر، نمایش «وین شرح بی‌نهایت» به کارگردانی فرهاد ارشاد است که در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه رفته‌است.

داستان این نمایش بیان‌کننده روزهای پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن یاران و خانواده امام حسین(ع) است. سیدمحمود سروری‌نژاد، لیلا میرزایی و فرهاد ارشاد بازیگران این کار هستند که در ساعت 18 در تماشاخانه مهر پذیرای علاقه‌مندان است.

نمایش دیگر از برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره تئاتر ماه با نام «خرگوش سفید با چشمان قرمز» است. این نمایش به کارگردانی رحمان هوشیاری و به نویسندگی رضا گشتاسب است. نمایش داستان به دوران دفاع مقدس می‌پردازد. پس از اعلام خبر شهادت حسین، مادرش نمی‌تواند شهادت پسرش را بپذیرد و برای یافتن فرزندش به جبهه‌ها می‌رود.

در این نمایش که در ساعت19:30 در تماشاخانه مهر اجرا می‌شود، محمدرضا زندی، محسن سالاری، نیره مردی، زهرا طیوری، شیرین هدایت‌پور، فرهاد لاری و نسیم نوری بازی دارند.

تعزیه در همه جا

ایام محرم با اجرای تعزیه رقم خورده‌است. اجرای نمایش و برپایی مجالس تعزیه در 5 فرهنگسرای شهر تهران در این ایام برنامه‌ریزی شده است. این برنامه در فرهنگسراهای ارسباران، اندیشه، بهاران، خاوران و فردوس برگزار می‌شود. فرهنگسرای ارسباران از اول تا پایان ماه محرم نمایش عروسکی «پای دیوار دخترکی» است را به اجرا می‌گذارد ولی فرهنگسراهای خاوران و اندیشه دهه اول محرم و فرهنگسراهای فردوس و بهاران از پنجم تا دهم محرم میزبان گروه‌های تعزیه خواهند بود.

همچنین در این ایام بنیاد رودکی به همت مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، نمایش آیین‌های عاشورایی و مراسم تعزیه‌خوانی ویژه دهه‌اول ماه محرم از اقصی نقاط کشور از جمله شهرستان‌های میناب، قوچان، خرمشهر، بوشهر و کرمانشاه را برگزار می‌کند.

تعزیه‌خوانی به کارگردانی سیدعظیم موسوی نیز از اول محرم ساعت17:30 و آیین‌های عاشورایی و تعزیه‌خوانی در روز عاشورا قبل از اذان ظهر برگزار می‌شود. از طرف دیگرهمزمان با آغاز دهه اول ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان 8‌مجلس تعزیه به سرپرستی سید عظیم موسوی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

این مراسم از روز جمعه 19 آذر ماه در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز خواهد شد و به‌مدت 8شب تا روز 26 آذر ادامه پیدا می‌کند. مجالس تعزیه از ساعت 21 الی 23 به اجرا در می‌آید و تماشای این هنر سنتی و آیینی برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.

اجراهایی برای آینده

از 27 آذر نمایش «مسافران کوفه» به کارگردانی کوروش زارعی و به نویسندگی سیدحسین فدایی حسین در برج آزادی به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایش روایتگر سفر کاروان مسافران کربلا به سمت شام و اتفاقاتی است که برای مسلم در کوفه رخ می‌دهد. کاظم نظری، علی فرحناز، محمد رضا آزاد، لیلا سادات موسوی، مجید امیری، سیدحمید لاجوردی، مهدی نیک روش و 25 بازیگر دیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش از 27‌آذر ساعت 18:30 در تالار اصلی برج آزادی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

اپرای عروسکی عاشورا سومین اثر گروه تئاتر آران است که از 21 آذر ماه، ساعت 19 در تالار فردوسی کار خود را آغاز می‌کند. این نمایش به کارگردانی بهروز غریب‌پور برگرفته از نسخ تعزیه، اشعار محتشم کاشانی و به شیوه عروسکی نخی و سایه و با تلفیق هنر نمایشی اپرا اجرا می‌شود.

کد خبر 122731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز