گروه شهری: دیروز شورای شهر تهران با در‌نظر‌گرفتن بحران آلودگی هوا طرحی را به تصویب رساند که اختصاص به بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر داشت.

شورای شهر

به گزارش همشهری، در این طرح یکسری پیشنهادها به هیات دولت و استانداری تهران درباره کاهش آلودگی هوا ارائه شد. به گفته چمران، شورای شهر محکم پشت سر این طرح خواهد ایستاد تا مانع از مرگ تدریجی شهروندان تهرانی شود. وی افزود: در این طرح راهکارهایی ارائه شده که باید به‌طور جدی ظرف 5 سال آینده به اجرا درآید.

رئیس شورای شهر تهران اظهارداشت: این طرح بر لزوم ایجاد ساختار مدیریتی مناسب و کارآمد برای کاهش آلودگی هوا تاکید دارد. توسعه حمل‌ونقل عمومی، اصلاح و جایگزینی انواع سوخت و توسعه سیستم پاک و کم‌مصرف، کاهش انتشار آلاینده‌ها، ساماندهی استقرار صنایع آلاینده و اشاعه الگو‌های دوستدار محیط‌زیست به گفته چمران بخشی از راهبردهای طرح بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با صدایی که به‌گفته خودش تحت‌تأثیر آلودگی شدید هوا دچار گرفتگی شده بود طی سخنانی هشدار داد که عوارض سوء ناشی از آلودگی هوا بر سلامت مردم تا سال‌ها ادامه دارد. وی با اعلام اینکه ما به مردم درباره مبارزه با آلودگی هوا واقعیت را نمی‌گوییم اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا دهمین سال تصویبش را می‌گذراند اما‌ پیگیری و اجرا نشد به‌گونه‌ای که امروز پس از 10 سال وضعیت آلودگی هوای تهران بدتر شده و کسی هم پاسخگو نیست.

بیادی با انتقاد از اینکه چرا کسی پاسخگوی بحران آلودگی هوای تهران نیست خواستار آن شد تا دادستان کل به‌عنوان مدعی‌العموم وارد صحنه شود. نایب رئیس شورای شهر تهران راهکارهایی نظیر تعطیلی شهر برای مبارزه با آلودگی هوا را پس‌گیری به جای پیشگیری دانست که دردی از مردم دوا نمی‌کند.

دیروز همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز به‌عنوان تهیه‌کننده طرح بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: یکی از آلاینده‌های آلی فرار بنزن است که به‌شدت سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. وی ادامه داد: درخواست ما از دولت این است که هرچه سریع‌تر این بازنگری را انجام دهد و عملیاتی کند. وی همچنین از
زیر مجموعه‌های شهرداری نظیر شرکت واحد اتوبوسرانی، ستاد معاینه فنی و شرکت کنترل کیفیت هوا نیز خواست که به وظایف خود در این باره عمل کنند.

شبکه فاضلاب تهران، نیازمند بودجه دولتی

در ادامه جلسه طرح پیشنهاد به دولت و مجلس شورای اسلامی جهت تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب تهران در سال 1390 به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید. رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص این طرح گفت: احداث فاضلاب در تهران به‌دلیل کمبود منابع مالی و اعتباری عقب‌تر از برنامه است. وی تاکید کرد: برای سال 90 خواستار 659 میلیارد تومان بودجه برای شرکت آب و فاضلاب شده‌ایم که با توجه به عقب‌ماندگی‌ها و کمبود اعتبار در سال‌های 88 و 89، در مجموع از دولت و مجلس خواسته‌ایم تا بودجه‌ای معادل 986 میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب شهر تهران اختصاص دهند.

نامگذاری معابری در تهران به‌نام دانشمندان هسته‌ای شهید

شورای شهر تهران ضمن محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای کشور طرح دوفوریتی را به تصویب رساند که براساس آن مقررشد کمیته نامگذاری شورای شهر نسبت به انتخاب دو مورد از میادین یا معابر شهری به نام شهیدان مجید شهریاری و مسعود علی محمدی اقدام کند.

خسرو دانشجو به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده این طرح گفت: دوشنبه هفته گذشته شاهد تلاش ایادی آمریکا بودیم که دانشمندان حوزه هسته‌ای را به ناجوانمردانه‌ترین شیوه ممکن حذف کردند. وی افزود: به پاسداشت خون این شهدا و دانشمندانی که برای اعتلای اهداف جمهوری اسلامی و دست‌یافتن به قله‌های افتخار علمی جان خود را اهدا کردند، معابری را به نامشان نامگذاری می‌کنیم.

کد خبر 122633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز