سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هالیوود به خاطر استفاده از گریم برای پیر کردن هنرپیشه‌ها - مانند راسل کرو در فیلم "یک ذهن زیبا"- شهرت بیشتری داشته است تا جوان‌تر کردن آنها. اما توانایی دستکاری دیجیتال ممکن است به چشمه‌ جوانی برای بازیگرانی بدل شود که سن‌شان بالا رفته است.

bridges

به گزارش آسوشیتدپرس در فیلم "ترون: میراث" (میراث ترون) که از 17 دسامبر نمایش آن آغاز می‌شود، بازیگر 61 ساله، جف بریجز، نقش کوین فلین، شخصیت اصلی فیلم، را در سن واقعی‌اش و نیز نقش یک آواتار کامپیوتری به نام "کلو" را بازی خواهد کرد، از زمانی خلقش برای اولین بار در فیلم ابتدایی "ترون" در سال 1982 پیر نشده است.

کلو چهره جف بریجز را خواهد داشت که طور تغییر داده شده است که 35 سال جوان‌تر به نظر رسد، و این چهره به بدن یک بازیگر جوان‌تر پیوند داده شده است.

در حالیکه برای تماشاچیان دیدن بازی جدیدی از جف‌ بریجز جوان‌شده ممکن است شگفت‌آور به نظر برسد، این وضعیت برای خود بازیگر هم عجیب و غریب است.

بریجز می‌گوید:‌"وضعیت غریبی است. خبر فوق‌العاده‌ای برای من است، زیرا به معنای آن است می‌توانم خودم را در هر سنی بازی کنم."

صورت‌های خلق‌‌شده به صورت دیجیتال،‌حتی بر روی بدن‌های کاملا متحرک، قبلا هم به کار رفته‌اند. برای مثال گولوم در "ارباب حلقه‌ها یا دابی در "هری پاتر" به یاد آورید.

tron 2

اما در هیچ فیلمی آنچه شرکت والت دیسنی در فیلم "ترون: میراث" انجام داده است- یعنی گذاشتن صورت جوان‌شده بازیگر بر روی یک بدن جوان‌تر و آن هم به صورت سه‌بعدی را انجام نداده است. به طور گریزناپذیری این صورت 61 ساله که 35 ساله شده است، با هنگامی که جف بریجز واقعا 35 ساله بود،‌ مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

اریک باربا، ناظر جلوه‌های تصویری در این فیلم می‌گوید: " در مورد جف بریجز می‌توانیم فیلم‌های قدیمی او "بر خلاف همه انتظارات" یا "بیکرهای شگفت‌انگیز" و "مرد ستاره‌ای" را اجازه کنیم. همه اینها کار ما را خیلی مشکل می‌کند."

فیلمسازان نمی‌خواستند که کلو دقیقا مانند جف بریجز در سال 1982 به نظر برسد. ایده آنها این بود که مدتی زمان سپری شده است و قصد این بود که کلو شبیه بریجز در فیلم "برخلاف همه انتظارات" که دو سال بعد از فیلم "ترون" ابتدایی ساخته شد.

کارگردان جوزف کازینسکی، در این باره می‌گوید: "در افسانه ما، کلو پس از حوادث فیلم اول خلق شده است. این کلو 2 است."
پیش از این کامپیوترها برای جوان‌تر کردن هنرپیشه‌ها به کار رفته‌اند. پاتریک استیوارت و یان مک‌‌کلن زوجی را در صحنه‌های فیلم "مردان ایکس: آخرین جایگاه" در سال 2006 دهه‌ها جوان‌تر کردند.

تغییر سر هنرپیشه‌ها هم انجام شده است. هلنا بونهام کارتر در نقش ملکه سرخ در فیلم امسال "آلیس در سرزمین عجایب" یک جمجمه با اندازه بزرگ پیدا کرد و صورت بازیگر درگذشته، الیور رید، پس از اینکه او درحین فیلمبرداری فیلم "گلادیاتور" در سال 2000 فوت کرد، بر روی بدن بدل گذاشته شد.

اما میزان پیچیدگی این تغییرات دیجیتال در فیلم "تورن: میراث" بسیار بیشتر از همه فیلم‌های قبلی است.

این تکنیک حتی از تکنیک‌هایی که باربا و ناظر انیمیشن تورن استیو پریگ برای اولین بر روی براد پیت در فیلم "قضیه عجیب بنجامین باتون" در سال 2008 پیاده کردند پیشرفته است. کار این دو در این فیلم که جایزه اسکار جلوه‌های بصری را برای‌شان به ارمغان آورد، این بود به طور دیجیتال صورت پیت را پیرتر کنند، اما صورت براد پیت دوباره مهندسی نشد تا به صورت بازیگر جوان‌‌تری درآید که میلیون‌ها نفر پیش از آن او را دیده‌اند.

در فیلم "ترون:‌میراث" کلو برای کمک به کاراکتری که بریجز نقش او را بازی می‌کند ساخته می‌شود و برنامه دیگری،‌ترون، یک دنیای مجازی کامل می‌سازد، اما کلو به موجودی شریر بدل می‌شود که می‌خواهد برداشت سیاره خود را از ساختن یک جامعه مجازی دارد.

فیلمسازان برای خلق کلو،‌از یک قالب سیلیکونی از صورت بریجز استفاده کردند و آن را مانند گوشت و پوست واقعی رنگ‌آمیزی کردند. آنها عکس‌های متعددی برداشتند و آنها درون یک کامپیوتر قرار دادند و یک به اصطلاح "پوست‌کشی دیجیتال" روی آن انجام دادند تا چین و چروک‌ها را محو کنند، پوست را بکشند و گوش‌ها و بینی‌ او کوچک کنند.

او سپس رشته‌ای از حرکات صورت مانند بالا بردن انتهای ابروی چپ یا بالا بردن گونه‌اش را انجام داد. این حرکات با دوربین ثبت شدند و به صورت سه‌بعدی کامپیو‌تری شدند.

نهایتا بریجز در صحنه‌های فیلم در نقش کلو بازی کرد، و در حین بازی کلاهخودی بر سر داشت که چهار دوربین ظریف متصل به آن روی صورت او متمرکز بودند. چندین نقطه در روی صورت او به عنوان نقاط ارجاع برای کامپیوتر به کار گرفته شدند.

اطمینان حاصل کردن از تطبیق سر کامپیوتری‌شده بریجز با بدن هم نیاز به کار هنری و هم استفاده از تکنولوژی پیشرفته داشت. پریگ می‌گوید فیلمسازان زمان نبیشتری برای مشاهده 160 شات کلو صرف کردن تا 1400 شات بقیه فیلم.

و شاید کار سخت آنها روزی به بازیگران سالمند کمک کند نقش‌هایی را بازی کنند که پیش از آن هرگز امکان پذیرفتن آنها را نداشتند.

کوزینسکی می‌گوید: "به نظر من این تکنولوژی فرصت‌هایی واقعا عالی را در اختیار بازیگران قرار می‌دهد."

کد خبر 122627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز