چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: آکادمی اسکار نام 15 فیلم سینمایی پویانمایی (انیمیشن) را که می‌توانند در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار در رشته بهترین فیلم انیمیشن با یکدیگر رقابت کنند، اعلام کرد.

دوچرخه 580

بین فیلم‌های اعلام شده، سه انیمیشن «قصه اسباب‌بازی3»، «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» و «مگامایند» برجسته‌تر از بقیه هستند و احتمالاً شانس بیشتری برای موفقیت دارند. طبق قوانین آکادمی اسکار، امسال فقط سه فیلم به عنوان نامزدهای جایزه بهترین انیمیشن معرفی خواهند شد. اگر در طول سال 16 فیلم انیمیشن یا بیشتر تولید شود، آکادمی نام پنج انیمیشن را در رقابت‌های اسکار وارد می‌کند، در غیر این صورت تعداد فیلم‌های این رشته را به سه تا کاهش می‌دهد. آکادمی  اسکار فیلم زنده- انیمیشن «یوگی خرسه» را که براساس قصه مجموعه انیمیشنی قدیمی «یوگی و دوستان» ساخته شده، به عنوان انیمیشن نپذیرفت، چون بخش زنده فیلم خیلی بیشتر از بخش انیمیشن آن است. اگر این فیلم می‌توانست در این رقابت‌ها شرکت کند، تعداد فیلم‌های نامزد شده به16 می‌رسید.

قسمت چهارم مجموعه فیلم «شرک» با نام «شرک جاودانی» هم در فهرست رقابت‌ها حضور دارد، اما این انیمیشن هنگام نمایش عمومی با استقبال زیادی روبه‌رو نشد و احتمالاً نمی‌تواند به  دور نهایی رقابت‌ها راه پیدا کند. اولین قسمت «شرک» سال2001 میلادی اسکار بهترین انیمیشن سال را گرفت.

«من نفرت‌انگیز» و «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» که کمتر کسی امید به موفقیت آنها داشت، با استقبال تماشاگران و منتقدان روبه‌رو شدند. این موفقیت باعث شد سازندگان آنها، خبر تولید قسمت دوم این فیلم‌ها را اعلام کنند. حتی قرار است «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی هم بشود.

آکادمی اسکار در شرایطی نام 15فیلم انیمیشن شایسته شرکت در رقابت‌های اسکار را اعلام کرد که هنوز فیلم‌های «جنگ‌های تابستانی»، «رؤیاهای جینشا»، «شعبده‌باز» و «تانگلد» به‌نمایش عمومی درنیامده‌اند. طبق قانون اسکار فقط فیلم‌هایی می‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند که در سینماهای امریکا به‌نمایش عمومی در آمده باشند. سازندگان فیلم زنده- انیمیشن «افسانه نگهبانان: جغدهای گاهول» که کاملاً متوجه این نکته بودند، فیلم خود را چند هفته قبل روانه پرده سینماها کردند. این فیلم برخلاف «یوگی خرسه» توانست وارد فهرست رقابت‌های اسکار انیمیشنی شود، زیرا تعداد زیادی از شخصیت‌های قصه آن انیمیشنی هستند. قانون اسکار می‌گوید کارهایی می‌توانند به عنوان یک اثر انیمیشنی در نظر گرفته شوند که بخش مهمی از کاراکترهای آن موجودات کارتونی باشند و شخصیت‌ها و فضاهای انیمیشنی باید حداقل هفتادوپنج درصد کل فیلم را به خود اختصاص دهند. مشابه چنین اتفاقی برای «سگ‌ها و گربه‌ها: انتقام کیتی گالور» رخ داد.

جان بلوم، از اعضای آکادمی اسکار در بخش انتخاب فیلم‌های انیمیشن، با دفاع از تصمیم‌های آکادمی می‌گوید: «امسال با آثاری روبه‌رو بودیم که بسیار قوی و خوش‌ساخت هستند و بسیار مایل بودیم فهرست انتخاب‌های خود را گسترش دهیم، اما باید به قوانینی که خودمان تصویب کرده‌ایم پایبند باشیم.»

هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار 27 فوریه (یکشنبه 8 اسفند) در سالن کداک تیه‌تر شهر لس‌آنجلس برگزار می‌شود. آکادمی اسکار نام نامزدهای رشته‌های مختلف اسکار را روز 25 ژانویه (سه‌شنبه 5 بهمن) اعلام خواهد کرد.

کد خبر 122604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز