سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: استراتژیست‌های ارزی می‌گویند سال آینده برای یورو بدترین سال به دلیل گسترش دامنه بدهی کشورها و کاهش نرخ رشد اقتصادی خواهد بود.

یورو

به گزارش ایلنا، بانک استاندارد چارتر، پیش‌بینی کرده که نرخ برابری دلار با یورو به کمتر از 1.20 دلار در سال 2011برسد.

یورو اولین پول متحد 16کشور اروپایی است که در سال 1999متولد شد. بحران اخیر ایرلند و اسپانیا موجی از نگرانی را در بین کشورهای اروپایی به وجود آورده است با این حال ژان کلوتریشه، رییس بانک مرکزی اروپا در آخرین اظهارنظر خود درباره بحران یورو اطمینان داده که محرک‌هایی که برای نجات یورو به اقتصاد اروپا تزریق می‌شود-شامل خرید اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایتالیا موجب کاهش تنش‌های بازار خواهد شد. [اروپا در محاصره بحران‌]

با این حال رییس بانک استاندارد چارتر می‌گوید که حل مشکل بدهی‌های مالی کشورهای ایرلند، پرتغال، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی کاهش نرخ بهره بانکی نیست بلکه تنها راه نجات آنها خروج از رکود است. به گفته کلوم هندرسون مسئله اساسی کشورهای اروپایی بدهی‌های نسبتا بزرگ، کسری بودجه و کسری حساب جاری است.

  • رشد معکوس

آخرین گزارش کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که کسری بودجه ایرلند به بیش از 32درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری خواهد رسید. همچنین کسری بودجه اسپانیا نیز به 9.3 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2010خواهد بود. برای پرتغال این میزان از بدهی حدود 83 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال جاری تخمین زده می‌شود.

فقط ظرف یک ماه گذشته ارزش یورو فاصله چندانی با دلار نداشت. تاجران دلار پیش‌بینی می‌کنند که برنامه اخیر چاپ 600 میلیارد دلار پول از سوی فدرال رزرو آمریکا وضعیت دلار را بهبود بدهد.

این نگرانی‌ها اقتصاد اروپا را کندتر می‌کند. در حال حاضر اولین اقدامات کشورهای درگیر بحران در سال آینده تحمیل ریاضت خواهد بود.

برخی کارشناسان ارزی هم می‌گویند: خطر اسپانیا و ایتالیا و احتمال خروج این کشورها از منطقه یورو، پول واحد اروپایی را به دردسر بزرگ می‌اندازد. به گفته آنان زمان زیادی برای حل و فصل بحران یورو باقی نمانده است.

شبکه اطلاع رسانی بلومبرگ نیز در نظرسنجی که از 20 اقتصاددان به عمل آورد اعلام کرد که رشد اقتصادی منطقه یورو ممکن است 1.4 درصد در سال آینده توسعه یابد. این درحالی است که رشد ایالات متحده 2.5 درصد پیش‌بینی می‌شود.

  • تنش در بازار

تریشه می‌گوید: پس از آن‌که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح یک درصد اعلام کرد، تنش در بازار ارز کاهش یافت. بانک مرکزی اروپا پول نقد زیادی را در اختیار دارد که قرار است به تدریج طرف سه ماه اول 2011با نرخ بهره ثابت ارایه کند. به گفته تریشه این اقدام می‌تواند شامل محدود کردن دسترسی به منابع مالی باشد. برخلاف فدرال رزرو که برنامه تزریق پول را در دستور کار قرار دارد، تریشه می‌گوید: دولت‌های منطقه یورو نیاز به یک شبه اتحادیه مالی برای حمایت از یورو دارند. با این حال بحران بدهی‌ها در اروپا سبب وحشت در بازار ارز شده است.

روز گذشته بن برنانکه رییس فدرال رزو آمریکا از تزریق 600 میلیارد دلار دیگر برای حل بحران بیکاری در آمریکا خبرداد. 

کد خبر 122577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز