همشهری آنلاین: سعید جلیلی سخنان خود در دور اول گفت وگو با گروه 1+5 را به طور کامل به محاکمه غرب و 1+5 بابت ترور دکتر مجید شهریاری اختصاص داد.

به گزارش ایلنا ، سعید جلیلی رییس هیئت مذاکره کننده ایرانی در در دور اول مذاکرات با 1+5 با اشاره به اینکه «هفته قبل همین روز و همین ساعت دو دانشمند ایرانی در تهران هدف ترور قرار گرفتند و یکی از آنها به شهادت رسید» گفت: «دو دانشمند ترور شده ایرانی متخصصان بسیار برجسته ای در جهان علم بودند و معضل امروز جهان کسانی هستند که وقتی از حیث توان استدلال و بحث منطقی به بن بست می‌خورند، به اقدامات تروریستی روی می آورند».

جلیلی در ادامه با بیان اینکه «ملت ایران تا امروز بزرگترین قربانی تروریسم بوده» گفت: « ایران تا کنون 13000 نفر از شهروندان خود را در اثر حملات تروریستی گروه منافقین که مورد حمایت غرب است از دست داده است و این بار هم همان روند در حال تکرار است.»

دکتر جلیلی در ادامه سخنان خود خطاب به کاترین اشتون اظهارکرد: «با این حال ترور اخیر دو دانشمند هسته ای ایران یک نمونه متفاوت است چرا که یکی از این دو نفر در فهرست تحریم قطعنامه شورای امنیت قرار داشته است و دیگری هم جزو دانشمندان هسته ای شناخته شده ایران بوده است».

جلیلی تاکید کرد: «جان ساورز رییس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس چند هفته از ترور به صراحت اظهارات خاصی در مورد انجام عملیات اطلاعاتی در ایران بر زبان آورده بود و پس از انجام ترور هم سایت رسمی وزارت خارجه اسراییل در مقاله‌ای رسمی نوشت این ترور با هدف ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از اتمی شدن ایران انجام شده است».

جلیلی با بیان اینکه «این سخنان مفهوم کاملا خاصی دارد»، سوال کرد که چرا دنیا در مقابل اقدام تروریستی واعتراف صریح برخی کشورها به مشارکت در آن سکوت کرده است و چرا 1+5 این اقدام را محکوم نکرد؟

جلیلی خطاب به اشتون افزود : «دست زدن به اقدامات تروریستی با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به علم تلفیقی از روحیه فاشیستی و روحیه قرون وسطایی است که بی شک مستحق محکومیت است اما این اقدامی است که تا به حال انجام نشده است».

جلیلی در بخشی از این جلسه برای احترام به روح بلند شهید شهریاری برای دقایقی سکوت و سپس تاکید کرد که باید در قرن 21 کسی مانند دکتر شهریاری را شهید راه مبارزه با تفکر قرون وسطایی دانست که غرب حامی آن است.

خاطرنشان می شود دور اول مذاکرات حدود ساعت 16 به وقت تهران پایان یافت وامروز یک دور مذاکره دیگر انجام خواهد شد.

 

کد خبر 122530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز