همهشری آنلاین: کاترین اشتون با ورود به محل حضور سعید جلیلی گفت که امیدواریم هیئت‌های مذاکره‌کننده، گفت‌وگوهای خیلی خوبی داشته باشند. جلیلی هم در این دیدار کوتاه تاکید کرد که امیدواریم گفت‌وگوهای صریح، روشن و مفیدی داشته باشیم.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، پیش از شروع جلسه، «کاترین اشتون»، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و اعضای گروه 1+5 به محل حضور «سعید جلیلی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان وارد شد و با ابراز خرسندی از آغاز گفت‌وگوهای ژنو، گفت: «امیدواریم هیئت های مذاکره‌کننده، گفت‌وگوهای خیلی خوبی داشته باشند.

جلیلی هم در این دیدار کوتاه تاکید کرد: «امیدواریم گفت‌وگوهای صریح، روشن و مفیدی داشته باشیم.»

طبق این گزارش،‌ نخستین دور مذاکرات کاترین اشتون و سعید جلیلی قرار است فردا نیز ادامه یابد.

اشتون از سوی گروه 1+5 متشکل از ایالات متحده، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه ـ‌اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل‌ـ همراه با آلمان، سرپرستی مذاکرات را برعهده دارد و نمایندگان این کشورها هم در مذاکرات حضور دارند.

در هیئت نمایندگی ایران، «علی باقری»، معاون امور بین‌الملل دبیرخانه شورای امنیت ملی، «ابوالفضل زهره‌وند»، معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورا و «علی آهنی»، معاون اروپای وزارت امور خارجه عضویت دارند.

مذاکرات دو روزه ژنو نخستین دور گفت‌وگوهای دو طرف در سطوح بالا از زمان دیدار نمایندگان گروه 1+5 و ایران در ژنو در سپتامبر سال گذشته و گفت‌وگوهایی است که چند هفته پس از آن برای بررسی پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

پیشنهاد آژانس شامل مبادله بخش عمده‌ای از ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران بود که مورد قبول گروه 1+5 قرار گرفت اما جمهوری اسلامی به آن پاسخ قطعی نداد.

در ماه ژوئن سال جاری، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه جدیدی شامل تشدید تحریم‌های تجاری و مالی بین‌المللی را علیه ایران تصویب کرد که به گفته مقامات غربی، فشارهای شدیدی را بر شرایط اقتصادی این کشور وارد کرده است اما مقامات ایران این تحریم‌ها را بی‌اثر دانسته‌اند.

ملاقات باقری با رئیس هیات روسیه در گروه 1+5

 شب گذشته ریابکوف نماینده روسیه در گروه 1+5 با مراجعه به محل اقامت هیات ایرانی در ژنو به همراه بقیه اعضای آن تیم، درخواست ملاقات با سعید جلیلی را مطرح کرد که وی نپذیرفت و دیداری میان علی باقری معاون امور بین‌الملل شورایعالی امنیت ملی و ریابکوف برگزار شد.

وی افزود: در این دیدار به طرف روس تاکید شد که مبنای مذاکرات نامه 15 تیر جلیلی به اشتون است و نیز گروه 1+5 باید در مورد شهادت دکتر شهریاری پاسخگو باشد.

همچنین برخی اخبار حاکی از آن است که شب گذشته نیز نماینده انگلیس درخواست دیدار با جلیلی داشته که مورد پذیرش دبیر شورای عالی کشورمان قرار نگرفته است. دلیل این موضوع نیز خودداری دبیر شورایعالی امنیت ملی از ملاقات با مقام سطح پایین‌تر است، ضمن آنکه بر اساس قرار قبلی، وی فقط با اشتون مذاکره می‌کند.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 گامی مثبت است

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 که دوشنبه ‌ـ‌‌امرو‌زـ در سوئیس آغاز شد، گفت که مذاکرات پیش رو به ایران فرصت می‌دهد تا در مسئله هسته‌ای خود در برابر جامعه جهانی شفافیت کامل نشان دهد.

وستروله همچنین گفت که استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق ایران است.

وی افزود که اگر تهران اجازه بازرسی همه‌ جانبه از برنامه هسته‌ای خود را صادر کند، آلمان حاضر است به برنامه هسته‌ای ایران کمک کند.

کد خبر 122465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز