همشهری آنلاین: فیلم حادثه‌ای سیاسی رومن پولانسکی "نویسنده بی‌نام" (The Ghost Writer) شنبه 4 دسامبر در مراسم "جوایز فیلم اروپا"، مشابه اروپایی اسکار، جوایز را درو کرد.

polanski

به گزارش خبرگزاری فرانسه این فیلم در شش رده از هفت‌رده‌ای که نامزد شده بود، از جمله بهترین فیلم، برنده شد.

در عین حال پولانسکی برنده جایزه بهترین کارگردان شد؛ او پیش از این در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در ماه فوریه در هنگام شروع جهانی نمایش فیلم برنده جایزه خرس نقره‌ای شده بود.

پولانسکی که در این مراسم مجلل در تالین پایتخت استونی شرکت نداشت، در یک ارتباط اینترنتی زنده گفت: "این جوایز بیش از حد انتظار بود. بار دیگر از همه بسیار متشکرم."

او افزود: "ار همکارانم، از کارکنان فوق‌العاده‌ای که در این فیلم که یک تلاش بین‌‌المللی بود، داشتمی متشکرم."

پولانسکی فرانسوی- لهستانی 76 ساله نتوانست شخصا جایزه جشنواره برلین را بگیرد. در آن هنگام،‌ این کارگردان برنده جایزه اسکار به خاطر فیلم "پیانیست"، در سوئیس در بازداشت خانگی بود.

او در سپتامبر 2009 هنگامی که برای حضور در یک جشنواره فیلم وارد زوریخ سوئیس شد، به خاطر تقاضای استرداد آمریکا بر اساس پرونده‌ای در مورد ارتباط نامشروع با یک دختر 13 ساله در کالیفرنیا بازداشت شده بود.

سوئیس نهایتا در ماه ژوئیه امسال تقاضای استرداد آمریکا را رد کرد.

تینا لاک،‌ سازمان‌دهنده جشنواره در پاسخ به علت غیبت پولانسکی به تلویزیون استونی گفت: "می‌خواهید ما به خاطر به دام انداختن پولانسکی مشهور شویم."

البته مقامات استونی به پولانسکی گفته بودند ‌که می‌تواند بدون مانع در جشنواره شرکت کنند، زیرا بر اساس قوانین این کشور حوزه بالتیک، پرونده پولانسکی مشمول مرور زمان شده است.

فیلم "نویسنده بی‌نام" بر اساسی کتابی پرفروش به همین نام نوشته رابرت هریس- که به همراه پولانسکی روز شنبه بهترین فیلمنامه شد- پیرس برازنان را در نقش یک نخست وزیر سابق بریتانیا - که از روی تونی بلر الگوسازی شده است- را نشان می‌دهد که به خاطر جنایات جنگی در مورد شکنجه مظنونان به ترور تحت بازجویی قرار دارد.

او نویسنده‌ای بی‌نام را بازی اوان مک‌گرگور - برنده جایزه بهترین بازیگر مرد- را به استخدام در می‌‌‌‌آورد تا خاطرات او را سر و سامان دهد، اما این نویسنده استخدام شده به سرعت در شبکه‌ای مرگبار از دسیسه‌های دو طرف اقیانوس اطلس گرفتار می‌شود.

مک‌گرگور در پیامی ویدئویی از سر صحنه آخرین فیلمش "ناممکن" در تایلند گفت: "دوره ساختن فیلم زمانی واقعا معرکه بود."
او افزود: "بیش از هر نقش دیگری که بازی کرده بودم، در این فیلم رومن پولانسکی سهمی اصلی در بازی من داشت و بنابراین او به همان اندازه من مستحق این جایزه است. من سپاسگزاری‌ام را به او اعلام می‌کنم."

از دیگر جوایز فیلم "نویسنده بی‌نام" به آلبرشت کنراد برای طراحی صحنه و آهنگساز آلکساندر دسپلات برای موسیقی این فیلم رسید.

هنرپیشه زن فرانسوی، سیلوی تستاد، برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای نقش‌آفرینی در فیلم "لوردز" شد.

برونو گانتز، سوئیسی‌تبار که به خاطر بازی شاخصش در نقش آدولف هیتلر در فیلم "سقوط" در سال 2004 به شهرت رسید،‌جایزه دستاورد یک عمر را دریافت کرد.

جوایز فیلم اروپا در سال 1998 شروع شد. برندگان بوسیله اعضای 2300 نفره آکادمی فیلم اروپا ا شامل بازیگران، منتقدان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان است، برگزیده می‌شوند.

محل برگزاری مراسم سالانه اهدای این جوایز بین محل استقرار آکادمی در برلین و سایر شهرهای اروپایی در گردش است.

کد خبر 122419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز