گروه اجتماعی: مجلسیان با واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی در برنامه پنجم توسعه مخالفت کردند و به جدایی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش‌وپرورش رأی مثبت دادند.

مدرسه

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی مواد باقیمانده از برنامه پنجم توسعه پرداختند که طی آن با حذف ماده 26 برنامه پنجم توسعه با واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مخالفت کردند.پیشنهاد حذف ماده 26 برنامه پنجم از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد.

واگذاری مدارس دولتی مغایر اصل 30 قانون اساسی است، با وجود این در برنامه پنجم پیشنهاد شده بود که به بخش خصوصی واگذار شود.

تلاش برای تبدیل مدارس دولتی

البته مسئولان آموزش و پرورش در چند سال اخیر به طرق مختلف مانند تشکیل مدارس هیات امنایی، به بهانه کسری بودجه سعی در واگذاری مدارس دولتی داشتند که با مخالفت‌ مجلس روبه‌رو شدند.طبق اصل 30 قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود‌کفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. در نهایت برای حذف ماده 26‌رأی‌گیری به عمل آمد که این ماده با 185 رأی موافق از برنامه پنجم توسعه حذف شد.

نماینده مردم مریوان در مجلس در اخطار قانون اساسی، ماده‌26 لایحه برنامه پنجم توسعه کشور را مغایر اصل 30 این قانون دانست و خواستار حذف آن شد.پس از آنکه حذف ماده 26 لایحه برنامه پنجم به رأی گذاشته و با اکثریت آرا تصویب شد، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رأی عجیب و غریبی آورد و به‌نظرم خیلی پیام داشت.

ماده 26 برنامه پنجم

براساس ماده 26 برنامه پنجم وزارت آموزش و پرورش مکلف می‌شد در طول سال‌های برنامه حداقل 5‌درصد از مدارس خود را با رعایت اصل‌30 و بدون دریافت شهریه از دانش‌آموزان ساماندهی و اداره کند.

جدایی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش

یکی از مواردی که در واپسین روزهای برنامه چهارم به مناقشه مجلس و دولت تبدیل شد موضوع آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش بود که وزیر آموزش و پرورش دولت دهم معتقد است این وزارتخانه نباید وارد حوزه آموزش عالی شود و این مراکز باید به وزارت علوم واگذار شود. این موضوع، موجب سرگردانی داوطلبان ورود به آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی ‌و حرفه‌ای شد.

این موضوع در برنامه پنجم گنجانده شده و با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از ابتدای برنامه پنجم توسعه به وزارت علوم ملحق می‌شود.براساس مصوبه مجلس، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با همه امکانات، اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و دارایی‌ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت آموزش و پرورش منتزع و به وزارت علوم ملحق می‌شود.

بر این اساس، وزارت علوم مکلف است در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به پذیرش دانشجو در این دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها اقدام کند.براساس تبصره این ماده مبنای انتزاع و انتقال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دانشکده‌هایی است که در سال تحصیلی 88 و 89 فعال بوده یا مجوز داشته‌اند.

ادغام وزارتخانه‌های آموزشی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب واگذاری آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم را گامی برای ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم بیان کرد.بحث ادغام وزارتخانه‌های آموزشی از چند سال پیش همواره مطرح بود که با جدایی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای قوت گرفت. علی عباسپور تهرانی فرد در این باره گفت: اگر دولت برای ادغام این دو وزارتخانه به نتیجه برسد مجلس مخالفتی با ادغام ندارد.

کد خبر 122384

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز