همشهری آنلاین: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: پژوهش‌های قرآنی پیش‌نیاز مسابقات قرآن است و در عرصه دانشجویی، آن هم در سطح بین‌المللی این مهم باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد؛ زیرا لزوم استفاده از مفاهیم و تدبر در قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از ضرورات است.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد شرفخانی»، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: طراحی و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی، اقدامی بسیار مناسب و خوب است.

وی در ادامه افزود: این سازمان تاکنون فعالیت‌های قرآنی مثبتی را انجام داده است، اما دو نگاه در رابطه با فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در دانشگاه‌ها را باید در نظر بگیریم؛ یکی نگاه به برنامه‌های جانبی قرآنی، یعنی فعالیت‌های قرآنی غیردرسی یا همان فوق‌برنامه‌های قرآنی و دیگری فعالیت‌هایی که در دانشگاه به صورت علوم قرآنی تدریس می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در رابطه با فعالیت‌های قرآنی فوق‌برنامه دانشجویی اقدامات بسیار خوبی، به ویژه توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، انجام شده است که بسیار مبارک است و برای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها شروع خیلی خوبی است.

در عرصه فعالیت‌های قرآنی در متون دانشگاهی کارهای کمی صورت گرفته است

حجت‌الاسلام شرفخانی تصریح کرد: در عرصه فعالیت‌های قرآنی در متون دانشگاهی متأسفانه کارهای جدی کمی صورت گرفته است؛ البته دانشجویانی که به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند هستند، خود در فوق‌برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند، اما دانشجویانی وجود دارند که بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه هنوز از مفاهیم قرآنی اطلاعی ندارند؛ یعنی نتوانسته‌اند در عرصه قرآنی از این کتاب انسان‌ساز و آسمانی استفاده کنند.

وی گفت: ما وظیفه داریم در دانشگاه‌ها آموزش کامل و کافی برای دانشجویان داشته باشیم تا در عرصه زندگی از مفاهیم آن استفاده کنیم، اما مشاهده می‌کنیم افرادی که به عنوان نخبگان کشوری و آینده‌ساز کشور محسوب می‌شوند، هنوز اطلاعات کاملی از قرآن کریم ندارند و حتی با ظواهر قرآن کریم آشنا نیستند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: آموزش عالی باید در این عرصه یک اقدام جدی انجام دهد و متون درسی که برای قرآن طراحی می‌کند، متون کاربردی و به روز باشد. اما در رابطه با فعالیت‌های جنبی قرآنی ویژه دانشجویان از نظر مفاهیم اقدامات خوبی صورت گرفته است و مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان که چند سالی است طراحی شده، اقدام مبارکی است، البته در این عرصه نیز باید یک مجموعه کارهای مقدماتی انجام شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن یک هدف نیست، بلکه یک وسیله است؛ بسیاری از دانشجویانی که در مسابقات قرآن شرکت می‌کنند، در مسابقات قرآن بین‌المللی نیز شرکت می‌کنند و این مسابقات تفاوتی با دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ندارد، تنها آن‌جا رقابت صنفی وجود دارد.

باید از ظرفیت مسابقات قرآن دانشجویان برای انقلاب قرآنی در دانشگاه‌ها استفاده شود

وی اظهار کرد: باید از ظرفیت مسابقات قرآن کریم دانشجویان برای انقلاب قرآنی در دانشگاه‌ها استفاده شود؛ زیرا نخبه‌هایی در دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند و در عرصه بین‌المللی معرفی می‌شوند، اما مشاهده می‌کنیم این افراد از مفاهیم قرآن اطلاعات کاملی ندارند و تنها نگاه تقلیدی به قرآن کریم دارند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: باید بُعد تخصصی و فنی قرآن کریم در دانشگاه‌ها به ویژه در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان تقویت شود، همچنین در کنار این مسابقات باید کارگاه‌های پایه در نظر گرفته شود تا مجموعه‌های دانشجویی که از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند، از ظرفیت‌های قرآنی استفاده کنند تا هدف نظام جمهوری اسلامی و انقلاب قرآنی که در کشور ما اتفاق افتاده است، بتواند توسط دانشجویان شرکت کننده، به کشورهای دیگر منتقل شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان عرصه تخصصی است و در مجموع برگزاری دوره‌های قبل موفق بوده است؛ اما باید چشم‌اندازی برای این عرصه قرآنی طراحی شود و البته تا ایده‌آل این عرصه فاصله داریم، این در حالی است که در این چند سالی که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان برگزار شده است، اقدامی مثبت و دارای سطح مناسبی بوده، هر چند در عرصه دانشجویی و به ویژه بین‌المللی انتظار بیشتری داریم.

وی افزود: حضور دانشجویان بیش از 40 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان بسیار خوب و چشمگیر است و این نشان‌دهنده این است که دبیر این مسابقات زحمات زیادی را متحمل شده، زیرا حضور متسابقان قرآنی بیش از 40 کشور کار بسیار با ارزشی است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: حکومت و حرکت جمهوری اسلامی ایران بر اساس قرآن کریم است و به همین خاطر باید در عرصه فعالیت‌های قرآنی حلقه باشیم، یعنی حلقه اصلی و پرچم‌دار اصلی فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌المللی باشیم.

برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان در سطح بین‌المللی کار بسیار زیبایی است

حجت‌الاسلام شرفخانی بیان کرد: با این پرچم‌داری می‌توانیم با جذب دانشجویانی که از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند، مفاهیم اصیل قرآنی را توسط آنان به کشورهای دیگر منتقل کنیم و برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان در سطح بین‌المللی کار بسیار زیبایی است، هرچند باید سعی شود، دانشجویان 70 تا 80 کشور را در این مسابقات شرکت داده شود.

وی گفت: سرمایه اصلی هر کشور نیروی انسانی آن کشور، یعنی مردم هستند، اما خواص جامعه به عنوان حرکت دهنده این سرمایه محسوب می‌شوند و خواص جامعه به تعبیری پرچم‌داران عرصه توسعه و ترویج فرهنگی کشورها هستند و همان‌گونه که مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره) تاکید کرده‌اند، در میان این خواص مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی جایگاه مهمی دارند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: دانشجویان می‌توانند بخش عمده‌ای از بحث توسعه فرهنگی را در کشور پرچم‌داری کنند و این توسعه صورت نمی‌گیرد، مگر با تمسک به قرآن کریم، و دانشجویان این پتانسیل را دارا هستند.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار کرد: اگر در مسابقات قرآن کریم به ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان به فنون و زیبایی قرآن کریم بسنده کنیم، از هدف اصلی دور خواهیم شد، همچنین باید سطح این مسابقات را با آموزش بالا ببریم، البته در دانشگاه‌ها در عرصه قرآنی باید هم آموزش باشد و هم پژوهش، زیرا این دو سطح کیفی مسابقات بین‌اللملی قرآن کریم را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: باید با توجه به بخش پژوهشی در عرصه قرآنی پاسخ شبهات را در جامعه و عرصه بین‌المللی را ارائه دهیم و اگر این‌گونه پیش نرویم، مانند دیگر کشورهای اسلامی می‌شویم که مسابقات قرآنی بین‌المللی برگزار می‌کنند و تنها به ظاهر قرآن کریم توجه دارند و به بطن و تدبر در این کتاب آسمانی بی‌توجه هستند، در حالی که باید در کنار مسابقات آموزش و پژوهش‌های قرآنی قرار گیرد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان افزود: کارهای پژوهشی قرآنی پیش نیاز مسابقات قرآنی است و در عرصه دانشجویی آن هم در سطح بین‌المللی این مهم باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد؛ زیرا بحث استفاده از مفاهیم و تدبر در قرآن کریم در مسابقات قرآنی دانشجویان یک اصل و از ضروریات است. 

کد خبر 122302
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز