یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: ستارخان از سرداران جنبش مشروطیت و ملقب به سردار ملی است.

ستارخان

در جوانی به جرگه لوطیان محله امیرخیز تبریز درآمد و در همین باب در حالی که به دفاع از حقوق طبقات زحمتکش برمی‌خاست با مأمورین محمدعلی شاه درافتاد و به ناچار از شهر گریخت. سپس با میانجیگری پاره‌ای از بزرگان به شهر آمد.او هیچگاه درس نخواند اما هوش آمیخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگی و اعتقادات مذهبی و وطن دوستی‌اش، او را در صف فرهیختگان عصر قرار‌داد. او مدت یازده ماه رهبری ِ مجاهدین تبریز و ارامنه و قفقازی‌ها را بر عهده داشت و مقاومت شدید و طاقت فرسای اهالی تبریز در مقابل 35الی40هزار نفر قشون دولتی، با راهنمایی او انجام گرفت، به‌طوری که شهرت او به خارج از مرزهای کشور رسید. ستارخان در جریان درگیری با قوای دولتی در باغ اتابک از ناحیه پا مجروح شد و در تاریخ 28 ذیحجه 1332 ق در تهران درگذشت.

تولد والت دیزنی

والت الیاس دیزنی پنجم دسامبر 1901 م در شهر ایلینوی ایالت شیکاگو آمریکا به دنیا آمد. دوران نوجوانی او در ایالت میسوری گذشت. او از یک خانواده کشاورز بود. از کودکی به آموزش نگارگری پرداخت و در سال 1922 با شخصی به نام ژاکوب ایورکز، شرکتی به راه انداخت. یک سال بعد به هالیوود رفت و به ساخت انیمیشن روی آورد. والت دیزنی هر روز معروف‌تر و ثروتمندتر و استودیوهای شرکت دیزنی روزبه‌روز وسیع‌تر و عظیم‌تر می‌شد. زمانی که اودر بیمارستانی مقابل استودیوی خود در سن 65 سالگی در اثر سرطان ریه از کودکان دنیا خداحافظی کرد، صاحب بزرگ‌ترین شرکت تولیدات تفریحی جهان بود و بیش از 3 میلیارد نفر از کودکان دنیا انیمیشن‌های او را دیده بودند.

درگذشت الکساندر دومای پدر

الکساندر دوما، رمان نویس و نمایشنامه نویس فرانسوی در 24 ژوئیه 1802 م در روستایی به نام ویلر کوتره در نزدیکی شهر پاریس به دنیا آمد. به او لقب سلطان پاریس را داده بودند. رمان‌های ماجراجویانه، او را مشهورکرده بود. بسیاری از رمان‌های او، از قبیل کنت مونت کریستو، سه تفنگدار، بیست سال بعد و ویکنت دوبراژلون رمان‌هایی دنباله دار هستند. او علاوه بر رمان‌نویسی، مقاله نویس، نمایشنامه نویس و خبرنگار پرتوانی بود. شهرت پدر که ژنرالی در ارتش ناپلئون بود و ارتباطات اشرافی سابق باعث شد، الکساندر ۲۰ ساله در ۱۸۲۲ به پاریس برود و به سمت منشی مخصوص دوک دواورلئال نائل آید. دوما، به همراه تنی چند از دوستانش رمان جنایات مجلل را نوشت. این رمان ۸ قسمتی، به شرح جنایات مشهور اروپا می‌پردازد. او در پنجم دسامبر سال ۱۸۷۰ درگذشت.

درگذشت علی حاتمی

‌علی حاتمی در 24 مرداد ماه سال 1323 در تهران به دنیا آمد. فعالیت‌های هنری‌‌اش را از تئاتر و با نوشتن نمایشنامه و کارگردانی تئاتر آغاز کرد. او از سال 1341، با نوشتن فیلمنامه‌های کوتاه تلویزیونی، در تلویزیون مشغول به کار شد. آثار حاتمی بعد از انقلاب از مضامین و مفاهیم عمیق تری بهره‌مند است. در سال 1362 کمال الملک و در سال 1368 فیلم مادر را ساخت. در سال 1375، ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را آغاز کرد اما بیماری سرطان به سراغش آمد و مجبور شد پروژه‌‌اش را نیمه کاره رها کند. مجموعه‌های تلویزیونی او هم مورد توجه بسیار قرار گرفتند. 2سریال سلطان صاحبقران و هزاردستان جزو موفق‌ترین سریال‌های ایرانی بودند. سرانجام وی در 14 آذر سال 1375در اثر بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

 

کد خبر 122215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز