گروه سیاسی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست پاییز خود در وین، گزارش فصلی مدیرکل آژانس را به‌طور رسمی دریافت کرد.

آمانو

در این نشست، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس و علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس نیز سخنرانی کردند. نماینده ایران در آژانس در فرصت سخنرانی خود با بیان اینکه آژانس سازمان اطلاعاتی نیست و هیچ حقی ندارد که در امور داخلی کشورها مداخله کند و امنیت ملی آنها را به خطر افکند، خاطرنشان کرد: اطلاعات محرمانه‌ای که آژانس از طریق پروژه‌های همکاری فنی یا بازرسی دریافت می‌کند باید حفظ شوند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنان خود گفت که از دیدار مقامات ایران با نمایندگان انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان که در هفته جاری در ژنو برگزار می‌شود، استقبال می‌کند.

آژانس، سازمان اطلاعاتی نیست

نماینده ایران در آژانس در متنی که خطاب به اعضای شورای حکام آژانس می‌خواند، با استناد به متن اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس سازمان اطلاعاتی نیست و هیچ حقی ندارد که در امور داخلی کشورها از جمله سیاست، برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای کشورها مداخله کند و امنیت ملی آنها را به خطر افکند. علی‌اصغر سلطانیه ادامه داد: اطلاعات محرمانه‌ای که آژانس از طریق پروژه‌های همکاری فنی یا بازرسی دریافت می‌کند باید حفظ شوند.

سلطانیه در ادامه با بیان اینکه آژانس یک سازمان مستقل است، یادآوری کرد: در هیچ کجای اساسنامه آژانس کسی نمی‌تواند موادی را بیابد مبنی بر اینکه آژانس مکلف به اجرای تصمیمات سازمان ملل متحد یا شورای امنیت سازمان ملل متحد است. تعهدات اعضای سازمان ملل متحد را باید از تعهدات آنها مطابق اساسنامه از هم تمییز داد. سازمان ملل متحد یا شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند برای آژانس تعیین تکلیف کند یا دستور دهد که چگونه و چه وقت و چه‌کار کند.

مناقشات سیاسی باید متوقف شود

نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: پس از حدود 8 سال از بازرسی مستمر به‌گونه‌ای شدید و ناخواسته که در تاریخ آژانس بی‌سابقه بوده است، هیچ مدرکی دال بر انحراف مواد هسته‌ای به اهداف نظامی یافت نشده است.

سلطانیه گفت: مناقشات سیاسی باید متوقف شود و موضوع باید از دستور کار شورای حکام برداشته شود. همان‌طور که تجارب دهه‌های گذشته نشان داده‌اند، سیاست‌های غیرمتمدن دو گانه از نوع هویج و چماق یا تحریم و مذاکره محکوم به شکست کامل است و باید فصل تازه‌ای از مذاکرات براساس اصول احترام متقابل و برابری طرف‌های ذیربط، با هدف افزایش همکاری و اعتماد متقابل باید بازشود.

نماینده ایران در آژانس در پایان تاکید کرد: اینکه پس از گذشت یکسال و نیم کشورهای 1+5 با تاخیر تصمیم گرفتند به میز مذاکرات بازگردند را به فال نیک می‌گیریم و جمهوری اسلامی ایران با توجه به قابلیت‌های گسترده خود از هیچ تلاشی در راستای اقدامات جمعی برای صلح و رفاه در سراسر جهان دریغ نمی‌کند.

کد خبر 122190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز