گروه اقتصادی: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم و میزان هزینه‌های تحمیل‌شده بر اقتصاد، به‌واسطه تعطیلی‌های اجباری ناشی از این معضل را اکثر پایتخت‌نشینان می‌دانند اما شاید کمتر شهروندی بداند که سهم بخش‌های مختلف در آلودگی هوای تهران چقدر است.

آلودگی هوا

به باور کارشناسان، سهم قابل توجهی از این آلایندگی متوجه حجم بالای خودروهای موجود در تهران و صنایع آلاینده در داخل و اطراف پایتخت است.

محمدهادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، با اشاره به سهم 30 درصدی منابع ساکن در آلودگی هوای تهران، به همشهری گفت: بیشترین سهم در منابع ساکن متوجه صنایع آلاینده موجود در داخل و اطراف تهران است که خطرناک‌ترین آلاینده‌ها را تولید می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که خودروهای تولید داخل نیز به لحاظ کیفیتی در سطح قابل‌قبولی قرار ندارند، ادامه داد: بی‌کیفیت بودن سوخت مورد استفاده در این خودروها نیز میزان تولید آلاینده‌ها را افزایش داده است.حیدر‌زاده یکی از الزامات خودروسازان را رعایت استانداردهای یورو 3 از ابتدای سال 1390 دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر، خودروسازان ما امکان رعایت این استاندارد را ندارند و به تعویق افتادن آن، خسارات جبران‌ناپذیری را درپی خواهد داشت. کارشناسان در عین حال معتقدند آلودگی صنایعی نظیر پالایشگاه‌ها و صنعت سیمان برابر با آلودگی یک میلیون خودروی در حال حرکت در تهران است.

این اظهارات رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در حالی صورت می‌گیرد که وزیر صنایع و معادن نیز اعلام کرده که برخی از صنایع باید از تهران منتقل شوند. براساس این گزارش، در حال حاضر واحدهای زیادی در حوزه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در اطراف تهران در حال فعالیت هستند که به گفته کارشناسان، این واحدها نیز باید ساماندهی شوند.

میزان آلایندگی صنایع خودرو‌سازی‌ و محصولات تولیدی آنها به حدی است که حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت نیز در این رابطه گفته است: یک‌سوم خودروهای تهران استاندارد نیستند و برخی خودروها 40‌برابر حدمجاز آلودگی تولید می‌کنند.

کد خبر 122186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز