جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

یکی از مشکلات عکاسی این است که چگونه می‌توان چند سوژه را در یک عکس نشان داد.

اتومبیل و سطح زباله در خیابان

برای حل این مشکل دوربین‌های جدید به امکانی به نام پانوراما مجهز شده‌اند که به وسیله کنارهم قراردادن چند تصویر عکس‌های عریض‌تر یا با زاویه‌های بازتر گرفته می‌شود. با وجود این به‌نظر می‌رسد برای ثبت مشکلات و تخلفاتی که در شهر اتفاق می‌افتد به این امکان جدید هیچ نیازی نیست.

برای نمونه در تصویری که مهدی فلاح برای ما ارسال کرده می‌توان چندین و چند تخلف را یکجا دید. شهروندی جلوی سطل زباله پارک کرده وبه این وسیله امکان تخلیه زباله‌ها را از کارگران شهرداری گرفته است. یک خودرو نیز پارک دوبل شده و خودروی فیروزه‌ای رنگ نیز به‌صورت عمود برپیاده‌رو پارک شده است.

باقی تخلف‌ها نیز شاید به دلیل کوچک‌بودن عکس چاپ‌ شده در این ستون به چشم نیاید ولی یک موتورسیکلت در پیاده‌رو پارک شده و موتورسوار دیگری در همان پیاده‌رو در حال تردد است. بگذریم که انواع و اقسام آگهی‌ها نیز روی در و دیوار منازل و مغازه‌‌ها خودنمایی می‌کند.

بیش از 3دقیقه ممنوع

شاید سروکار شما هم با افرادی افتاده باشد که با وجود منتظر‌بودن بقیه کنار باجه‌تلفن، به صحبت‌های طولانی خود ادامه می‌‌دهند و محدودیت 3‌دقیقه‌ای استفاده از این وسیله‌عمومی را در نظر نمی‌گیرند. برخی نیز با طعنه به آنها می‌گویند «گوشی ذوب شد بی‌خیال شو». اما ذوب‌شدن گوشی‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید به علت زیاد صحبت کردن افراد مورد اشاره نیست.

بلکه به نظر جامعه‌شناسان و روانشناسان کار افرادی است که به دلایل گوناگون دچار ناهنجاری‌های رفتاری هستند و تمام کمبود‌ها و عقده‌ها را به این وسیله بروز می‌دهند. البته برخی نیز در روز‌های سرد زمستان برای گرم‌شدن در باجه‌ها آتش روشن می‌کنند. به‌هرحال به‌محض مشاهده چنین تخلف‌هایی می‌توان پلیس را در جریان قرار داد.

سرگردانی در اورژانس

آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان باعث شده است تا حجم بیمارانی که به اورژانس بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند بیشتر از پیش شود. به‌همین منظور نه‌تنها بخش اورژانس مراکز درمانی در حالت فوق‌العاده به‌سر می‌برند بلکه در شهر هم شاهد استقرار خودروهای اورژانس هستیم که در هر لحظه آمادگی خدمت‌رساندن به بیماران را دارند.

با وجود این، گاهی وجود نداشتن برخی تجهیزات اولیه مانند سرنگ در برخی اورژانس‌ها در ساعات ‌پایانی شب برای بیماران دردسرساز می‌شود. به گفته شهروندان در برخی موارد از بیمار یا همراه وی درخواست می‌شود تا از داروخانه‌ای که در نزدیکی بیمارستان قرار دارد، تجهیزاتی مانند سرنگ را تهیه کند. این در حالی است که برای درمان بیماران بدحال هرثانیه نقش تعیین‌کننده‌ای را بازی می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که مسئولان بخش اورژانس بیمارستان‌ها که این روزها بیماران بیشتری را پذیرا هستند به تامین تجهیزات هرچند جزئی هم توجه ویژه‌ای کنند.

وضعیت هشدار طبیعت

بسیاری از افراد دوست دارند برای دوری از هوای آلوده شهر چند ساعتی را هم که شده در طبیعت اطراف شهر سپری کنند. اما گویا تعدادی از همان افرادی که پیش از وضعیت هشداردهنده آلودگی شهر در بردن خودروی خود به مراکز معاینه‌فنی کوتاهی می‌کردند حالا هم در پاکیزه نگهداشتن فضای طبیعت کوتاهی می‌کنند.

در حالی که هرسال با‌ سردشدن هوا، طبیعت به‌دلیل کاهش حجم سفرهای برون‌شهری شهروندان از کاهش زباله‌های تجزیه‌ناپذیر نفس راحتی می‌کشید اما آلودگی‌شهر باعث شده تا دوباره طبیعت اطراف شهر آلودگی ناشی از بی‌ملاحظگی برخی از مسافران را تجربه کند. بهتر است در تمیز نگه‌داشتن طبیعت بیشتر دقت کنیم تا روزی شاهد قرار گرفتن در وضعیت هشدار طبیعت نیز نباشیم.

کد خبر 122159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز