پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیجریه قصد دارد دادخواستی را علیه معاون سابق رییس جمهور آمریکا به اتهام رسوایی فساد مالی تنظیم کند.

خبرگزاری اتریش از لاگوس گزارش داد، آنگونه که یکی از سخنگویان اداره مقابله با فساد مالی در نیجریه روز پنجشنبه اعلام کرد، دیک چنی متهم به پرداخت رشوه بابت احداث تاسیسات گاز مایع توسط کنسرسیوم انرژی هالیبرتون در جنوب نیجریه است.

هفته گذشته شعبه هالیبرتون در لاگوس مورد بازرسی قرار گرفت و 10 نفر بازداشت شدند. چنی پیش از تصدی معاونت ریاست جمهوری آمریکا در دولت جورج بوش، ریاست هالیبرتون را بر عهده داشت.

 رشوه 182 میلیون دلاری

مقامات نیجریه می‌گویند در سال های 1995 تا 2005 در ارتباط با احداث تاسیسات گاز مایع 182 میلیون دلار (138.4 میلیون یورو) رشوه پرداخت شده است. هالیبرتون این اتهامات را رد کرده است.

این در حالی است که یک سال پیش این کنسرسیوم و کلوگ براون و روت (KBR)، شرکت تابعه هالیبرتون به رسوایی فساد مالی مشابه با پرونده اخیر اعتراف کرده و جریمه 579 میلیون دلاری را پذیرفتند.

نیجریه یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت جهان است، اما در همین حال به عنوان یکی از فاسدترین کشورها از لحاظ مالی شناخته می شود. دولت نیجریه با ایجاد سازمان مقابله با فساد مالی تلاش دارد این مشکل را مهار کند. تاکنون مقامات این کشور توانسته اند پرونده های متعدد و قابل توجهی از فساد مالی را کشف کنند.

کد خبر 122142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز