گروه شهری: بیش از یک هفته از قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت هشدار گذشته است و اگرچه دولت راه‌حل مقابله با وضعیت هشدار هوای تهران را اعلام تعطیلی مراکز دولتی و مدارس و همچنین اعمال طرح زوج یا فرد در پایتخت می‌داند، کارشناسان از افزایش آلاینده‌ها و ذرات معلق در روزهای تعطیل خبر می‌دهند.

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شاخص کیفیت هوای تهران روز چهارشنبه(دیروز) در شرایط هشدار قرار داشته و میزان غلظت آلاینده‌های منواکسیدکربن و ذرات معلق کمتر از 10‌میکرون نسبت به روز سه‌شنبه افزایش یافته است.

یوسف رشیدی افزود: دیروز در میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دوونیم میکرون تغییری مشاهده نشد و میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بیش از حد مجاز بوده وشاخص کیفیت هوا درشرایط هشدار قرار داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی و آسمان صاف و غبارآلود تهران انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط هشدار باقی بماند.

مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران گفت: آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون اثرات منفی روی سلامتی انسان مانند تشدید بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی و افراد مسن دارد و همچنین باعث افزایش تعداد تنفس‌ها در عموم افراد می‌شود.

خبرگزاری مهر همچنین گزارش داد، با وجود تعطیلی روز چهارشنبه تهران به‌دلیل آلودگی هوا، برخی بخش‌های دولتی و بسیاری از بخش‌های خصوصی فعال بوده و در برخی خیابان‌های شهر نیز عدم‌اجرای طرح زوج یا فرد و ترافیک مشاهده شد. پیش‌تر در روز سه‌شنبه نیز شهروندان تهرانی در تماس با روزنامه همشهری به تردد خودروهای دارای پلاک زوج در سطح شهر اعتراض کردند.

این در حالی است که گزارش برخی خبرگزاری‌ها از وجود ترافیک در سطح شهر و بی‌توجهی برخی رانندگان خودروها به اعلام طرح زوج یا فرد در محدوده طرح ترافیک خبر می‌دهد. یوسف رشیدی در گفت‌وگو با همین خبرگزاری از بی‌توجهی به مفاد مصوبه کمیته آلودگی هوای تهران ابراز تأسف کرد و افزود: مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا در روز تعطیل سازمان‌های دولتی فعال بوده و طرح زوج یا فرد به درستی اجرا نمی‌شود.

این در حالی است که مرتضی تمدن استاندار تهران در این خصوص گفت: شهر تهران در حال نفس کشیدن بوده و تمامی مصوبات کمیته اضطرار در حال اجراست. وی با بیان اینکه ترافیک روز چهارشنبه پایتخت به‌شدت کاهش یافت، افزود: تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی تعطیل هستند و مردم با استانداری تماس گرفته و از اجرای طرح زوج یا فرد تشکر کرده‌اند و خواهان استمرار همیشگی این طرح در تهران هستند.

محمدرضا محمودی معاون استاندار تهران نیز در مورد اجرایی نشدن طرح زوج یا فرد در برخی از نقاط تهران گفت: پلیس نهایت سعی خود را برای اجرای طرح می‌کند ولی تهران وسیع بوده و ممکن است برخی رانندگان متخلف قانون را به درستی اجرا نکنند.

آماده‌باش به‌دلیل آلودگی هوا در تبریز و اراک

گزارش‌های رسیده از 2 شهر تبریز و اراک بیانگر افزایش آلودگی هوا در این دو شهر است. گزارش مرکز پایش و کنترل آلودگی هوای شهر تبریز نشان می‌دهد که آلودگی هوا در این شهر نیز به وضعیت هشدار رسیده است. دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای شهر تبریز با اشاره به بالا رفتن آلاینده‌های منواکسیدکربن و ذرات معلق از حد استاندارد و پایداری شرایط مذکور در 2 روز گذشته گفت: میانگین ذرات معلق هوا در حال حاضر بیش از 110 میکروگرم در متر مکعب بوده که در ساعاتی از روز تا 163میکروگرم در متر مکعب نیز افزایش یافته است. بیوک رئیسی به میانگین 8 ساعته منواکسید کربن که از تردد پرشمار خودروها و ترافیک سنگین ایجاد می‌شود اشاره کرد و افزود: این امر نشانگر شرایط هشدار است.

وی درخصوص تاثیر آلاینده‌های ناشی از فعالیت صنایع حاشیه تبریز، گفت: خوشبختانه میزان آلاینده‌های هوا (اکسیدهای گوگرد و نیتروژن) به‌دلیل توسعه استفاده از سوخت گاز در صنایع و واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی و نیروگاه حرارتی تبریز پایین‌تر از حد استاندارد است. وی از شهروندان تبریزی خواست در ساعات عصر از تردد غیرضروری با خودروهای شخصی در مرکز شهر پرهیز کرده و از فعالیت‌های ورزشی سنگین نیز خودداری کنند.

در استان مرکزی نیز رئیس مرکز بهداشت این استان با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اراک گفت: همشهریان باید از سفرهای غیرضرور درون شهری پرهیز کنند. دکتر بابک عشرتی با اشاره به وضعیت هوای شهرستان اراک افزود: ساکنان شهر باید توجه داشته باشند که آلودگی هوا می‌تواند به بروز بیماری‌های مختلفی در افراد منجر شود از این‌رو تا حد امکان باید از مبادرت به انجام سفرهای غیرضرور بپرهیزند.

وی در پاسخ به این سؤال ایسنا که چه گروهی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند؟ گفت: سالمندان، کودکان، زنان باردار همچنین بیماران قلبی- عروقی بیش از دیگران در معرض خطر هستند بنابراین، این دسته از افراد تا حد امکان از حضور در فضاهای باز خودداری کنند. رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: بالا بودن ذرات معلق در روزهای اخیر، می‌تواند موجبات بروز بیماری‌های ریوی، تنگی نفس، سردرد، سوزش چشم و گلو، آبریزش بینی، بی‌حوصلگی و همچنین سرفه‌های شدید را در افراد فراهم کند.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری همچنین مشخص کرد که در استان فارس نیز پدیده آلودگی هوا گزارش شده است. گفتنی است، سازمان هواشناسی پیش‌تر هشدار داده بود که شهرهای بزرگ به‌دلیل پایداری هوا دچار آلودگی شدید خواهند شد.

بحران آلودگی هوا به اصفهان رسید

درحالی‌که شهروندان تهرانی از وضعیت هشدار آلودگی هوای تهران به ستوه آمده‌اند، از اصفهان خبر می‌رسد که به‌دلیل آلودگی هوا محدودیت ترافیکی در اصفهان نیز اعمال می‌شود. مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان به پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان گفت: با تشکیل جلسه‌ای درخصوص آلودگی هوای اصفهان مقرر شد تا محدودیت ترافیکی از روز چهارشنبه در اصفهان اعمال و اجرایی شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: همچنین مقرر شد در راستای رفع آلودگی هوای اصفهان طرح زوج و فردکردن تردد خودروها در اصفهان نیز از شنبه هفته آینده به‌مدت یک هفته اجرایی شود تا شاید با این تدابیر از شرایط بحرانی آلودگی هوا کاسته شود.
وی گفت: حتی پس از عبور از این بحران برنامه‌هایی برای اجرای طرح زوج یا فرد و اقدامات دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان اصفهان نیز با اشاره به برگزاری سومین جلسه مدیریت بحران این شهر به خبرگزاری مهر گفت: به‌دلیل استمرار آلودگی هوا در اصفهان، مقرر شد تا سازمان هواشناسی هر5ساعت، آلودگی هوای اصفهان را رصد کند.
این درحالی است که به گفته رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، برنامه و راهکارهای مختلفی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای این شهر درحال بررسی است که مهم‌ترین آن اعمال محدودیت‌های ترافیکی به اجبار است.

قربانی با اشاره به تکرار سناریوی آلودگی هوا در سال‌های اخیر افزود: واقعیت آن است که تعطیلی اصفهان راهکار کاهش آلودگی هوا نیست و باید به حل ریشه‌ای عامل‌های آن پرداخت. رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان بهترین راهکار مقابله با پدیده وارونگی هوا را کاهش منابع آلاینده و عدم‌حضور مردم در سطح شهر و محل‌های روباز عنوان کرد و گفت: تعطیلی سه‌روزه اصفهان به همین منظور و در راستای حفظ سلامتی مردم صورت گرفته است.

وی مهم‌ترین منابع آلاینده شهر اصفهان را صنایع، کارخانه‌‌های صنعتی و خودروها عنوان کرد و همکاری مردم و عدم‌استفاده از خودروهای شخصی برای ازبین‌رفتن پدیده وارونگی هوا را خواستار شد. وی از شهروندان اصفهانی خواست با کاهش فعالیت‌های بدنی خود حتی‌الامکان از کانون آلودگی فاصله گرفته و به خارج از شهر عزیمت کنند.

کد خبر 122099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز