همشهری آنلاین : معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از بررسی کاهش ساعات درسی و حجم کتاب‌های دانش‌آموزان راهنمایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم سحرخیز در گردهمایی رؤسای گروه‌های آموزش راهنمایی و هدایت تحصیلی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که سه شنبه در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: درباره موضوع کاهش ساعات درسی باید مطالعات تطبیقی انجام شود که در همین زمینه در کشورهای توسعه‌ یافته دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به جای 6 روز در هفته، پنج روز در مدرسه حاضر می‌شوند همچنین کاهش حجم کتاب‌های درسی نیز منوط به نهایی شدن برنامه درسی ملی و تصمیم‌گیری بر اساس اصول آن است.

وی در ادامه از قبولی 95 درصدی دانش‌آموزان راهنمایی و 99 درصدی دانش‌آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: آمار قبولی دانش‌آموزان ابتدایی در ضعیف‌ترین موارد به 96 درصد می‌رسد در عین حال شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر دوره متوسطه از خروجی دوره راهنمایی و دوره راهنمایی از خروجی مقطع ابتدایی رضایت چندانی ندارد در صورتی که دانش‌آموزان امروز از لحاظ قدرت منطق و استدلال به مراتب باهوش‌تر از گذشته‌ هستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: موضوع علوم انسانی در مقطع متوسطه بیش از پیش جدی گرفته می شود و از سال آینده این رشته در برخی از مراکز استعداد‌های درخشان ایجاد خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گروه‌های درسی بهترین روش برای ارزیابی معلمان راهنمایی است و باید بهترین و توانمند‌ترین افراد برای هدایت این گروه‌ها انتخاب شوند، افزود: اینگونه نباشد که تنها نیروهایی که دچار کسری ساعت کار هستند برای جبران کسری خود در این گروه‌ها انتخاب شوند.

وی در ادامه به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت اشاره کرد و گفت: عده ای عنوان می کنند که این دوره‌ها صوری بوده و پویا نیست همچنین مدرسان آنها نیز تکراری هستند و نمی‌توانند پاسخگوی سؤالات و نیازهای معلمان باشند.

سحرخیز ادامه داد: همین مسئله باعث کاهش انگیزه معلمان برای شرکت در این دوره‌ها می‌شود که لازم است زمینه رفع این مشکل و افزایش انگیزه معلمان به ویژه با اصلاح روش‌های تدریس فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به جایگاه مدارس شبانه‌روزی بیان کرد: در رابطه با این مدارس باید گفت که تصمیم به توسعه آنها نداریم اما در عین حال آنها را محدود و حذف هم نمی‌کنیم.

سحرخیز با اشاره به حوادث پیش آمده در مدارس شبانه روزی گفت: اتفاقاتی که تا کنون در این مدارس روی داده است به صورت نادر و عمدتاٌ در مدارس شبانه‌روزی پسرانه بوده است علاوه بر آن باید توجه کرد که برخی از سرپرستان این مراکز صاحب صلاحیت کافی نیستند و حضور آنها در مدرسه نظام‌مند نیست.

وی در ادامه گفت: 50 درصد هزینه فعالیت‌های فوق برنامه مراکز غیردولتی شبانه‌روزی را آموزش و پرورش پرداخت می‌کند.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: میانگین دروس هدف در دوره راهنمایی شامل ریاضی، تجربی و ادبیات برای ما بسیار مهم است که در این راستا باید سؤالات این دروس و شیوه طراحی آنها به خوبی ارزیابی شود و وضعیت نمرات دانش‌آموزان نیز رصد شود تا سطح کیفی معلومات آنها در هنگام ورود به دبیرستان به طور دقیق‌تر احراز شود.

کد خبر 121999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز