همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا گفت افشای اسناد محرمانه در ویکی لیکس حمله به جامعه بین‌المللی است.

hillary clinton

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر هیلاری کلینتون در نشستی خبری درباره افشاگری پایگاه اینترنتی ویکی لیکس بعد از انکه از این افشاگری به عنوان «گزارش‌های خبری اخیر درباره اسناد محرمانه» یاد کرد گفت:

"این اسناد محرمانه به صورت غیرقانونی از رایانه‌های دولتی امریکا برداشته شد و در اختیار این سایت قرار گرفت. من در چند روز گذشته در گفتگو با همتایان خود از کشورهای مختلف دنیا و در دیدار امروز خود با احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره این موضوع صحبت کردم که صحبت‌های ثمربخشی بودند.امریکا قویا افشای غیر قانونی اطلاعات محرمانه را محکوم می‌کند".

وی افزود:" افشای اسناد محرمانه جان افراد را به خطر می‌اندازد ، امنیت ملی امریکا را تهدید می‌کند و باعث تضعیف تلاش‌های ما در زمینه کار کردن با دیگر کشورها برای حل مشکلات مشترک خواهد شد. دولت کنونی امریکا درحال پیش بردن یک سیاست خارجی محکم است که تمرکز ان بر ارتقاء دادن منافع ملی آمریکا و رهبری کردن در دنیا برای حل پیچیده ترین چالش‌ها است. حل کردن مشکل اقتصاد جهانی، جلوگیری از تروریسم بین المللی، متوقف کردن گسترش تسلیحات فاجعه بار و پیشرفت حقوق بشر و ارزش‌های جهانی از جمله این موارد است".

وی افزود: " امریکا در هر کشور و منطقه دنیا با شرکای خود همکاری می‌کند تا این اهداف را به پیش ببرد. این افشاگری صرفا حمله به منافع امریکا در عرصه سیاست خارجی نیست بلکه حمله به جامعه بین المللی است. اطمینان دارم که شراکت و روابط دولت امریکا با دیگر کشورها که دولت امریکا برای ساختن ان سخت تلاش کرد دربرابر این چالش ایستادگی خواهد کرد. من درباره چیزهایی که از انها به عنوان تلگرام‌های مسروقه وزارت امور خارجه یاد می‌شود هیچ اظهار نظری نمی‌کنم یا انها را تائید نمی‌کنم اما می‌گویم که امریکا عمیقا از افشای هر گونه اطلاعاتی که قرار بود محرمانه باشد متاسف است".

هیلاری کلینتون تصریح کرد: "سیاست رسمی خارجی امریکا از طریق پیام‌هایی که افشاء شدند تعیین نمی‌شود بلکه سیاست امریکا در واشنگتن و در بیانیه‌های وزارت خارجه یا اقدامات امریکا در سراسر امریکا منعکس می‌شود. خطاب من به مردم امریکا و دوستان امریکا این است که در امریکا گام‌های تهاجمی برداشته خواهد شد تا افرادی که این اطلاعات را سرقت کردند پاسخگو باشند. من دستور داده‌ام که اقدامات خاص در وزارت امور خارجه امریکا اتخاذ شود علاوه بر اینکه تدابیر امنیتی جدیدی در وزارت دفاع امریکا و دیگر بخش‌های دولتی در پیش گرفته خواهد شد تا از اطلاعات وزارت خارجه امریکا محافظت شود تا دیگر این گونه درزهای اطلاعاتی اصلا تکرار نشود. روابط بین دولت‌ها تنها نگرانی ناشی از انتشار این اسناد نیست. دیپلمات‌های امریکایی با فعالان محلی حقوق بشر دیدار می‌کنند با روزنامه نگاران دیدار می‌کنند با سران و رهبران دینی دیدار می‌کنند که این دیدارها خارج ازحیطه دولت‌های خارجی است این افراد برداشت‌های صریح خود را از اوضاع می‌گویند. این مکاتبات مبتنی بر اعتماد است‌. برای مثال یک فعال ضد فساد اطلاعات خود را درباره سوء اقدام یک مقام در اختیار ما می‌گذارد یا یک فعال اجتماعی اسناد مربوط به خشونت جنسی را در اختیار قرار می‌دهد افشای هویت چنین افرادی اثار بسیار جدی برای این افراد خواهد داشت که می‌تواند باعث حبس، شکنجه و حتی مرگ انها شود".

وزیر امور خارجه امریکا گفت: "انگیزه انتشار این اسناد هرچه باشد بسیار روشن است که انتشار این اسناد خطرات واقعی برای افراد خواهد داشت. ممکن است که عده ای به اشتباه از عوامل مسئول این افشاگری تمجید کنند اما تاکید من این است که به خطر انداختن جان افراد بی‌گناه و به خطر انداختن روابط دوستانه بین کشورها اصلا جای تمجید ندارد و نشانه شجاعت نیست. در گذشته مواردی بود که اسنادی رسمی منتشر شد تا اقدامات نادرست افشا شود اما این بار ماجرا اصلا اینگونه نیست بلکه برعکس انچه که افشاء شد اقدامات دیپلمات‌های امریکایی است درحالیکه این دیپلمات‌ها مطابق انتظاری که از انها می‌رود اقدام کردند.این دیپلمات‌ها کمک می‌کنند تا از مناقشه‌ها جلوگیری شود. کار دیپلمات‌های امریکا صرفا به نفع امریکا نیست بلکه به نفع میلیاردها نفر در سراسر دنیا است "

کد خبر 121955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز