دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب ژورنالیسم؛ مفاهیم نظری و کاربردی نوشته تونی هارکوپ با ترجمه‌ داوود حیدری منتشر شد.

ژورنالیسم؛ مفاهیم نظری و کاربردی

به گزارش ایسنا، محدودیت‌ها و اعمال نفوذ بر ژورنالیست‌هاَ، خبر چیست، ژورنالیسم و گزارشگری بی‌طرفانه، ژورنالیسم به مثابه سرگرمی، مصاحبه‌گری، خبرنویسی، مقاله و گزارش‌نویسی و سبک نگارش در ژورنالیسم از جمله سرفصل‌های این کتاب هستند که در 360 صفحه با قیمت 6000 هزار تومان از سوی انتشارات سروش به چاپ رسیده است.

در یادداشت پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «ژورنالیسم نوعی فرآیند ارتباطاتی است و با تولید کالا و دیگر محصولات تفاوت دارد. ژورنالیست‌ها با ایفای نقش اجتماعی خود، مردم را از آن‌چه در جامعه می‌گذرد، آگاه می‌کنند و آن‌چه را که خصوصی تلقی می‌شود، آشکار و علنی می‌سازند.

کتاب حاضر با هدف پر کردن شکاف میان طرز تلقی‌های موجود از حرفه‌ی ژورنالیسم نوشته‌ شده است. ژورنالیست‌هایی که به این حرفه اشتغال دارند، احساس می‌کنند که دانشگاهیان چیزی برای گفتن ندارند و در مقابل دانشگاهیان نیز به علت توجه بیش از اندازه به مسائل نظری، وجود هرگونه استقلال و آزادی و ابتکار عمل برای ژورنالیست‌ها را انکار می‌کنند. این کتاب گوشه‌هایی از آن اصول و قواعد حاکم بر ژورنالیسم را تشریح و روشن می‌سازد که تفسیر و تعبیر‌های متفاوتی از آن‌ها به عمل می‌آید. هر فصل از کتاب، با رویکردی مبتنی بر گفت‌وشنود، با نقل دیدگاه یک ژورنالیست آغاز و به موازات آن، دیدگاه‌های صاحب‌نظران دانشگاهی بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود.

کد خبر 121941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز