گروه سلامت: در جامعه امروزی، اضطراب و افسردگی از جمله شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی محسوب می‌شوند.

مرد - اختلال روانپزشکی


دکتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان ایران گفت: اختلالات سوء مصرف مواد پس از افسردگی و اضطراب بیشترین و مهم‌ترین اختلال جامعه هستند. میزان شیوع این اختلالات در کشور ما تفاوت چندانی با آمار بین‌المللی ندارد و طبق بررسی‌های صورت‌گرفته آمار اختلالات اضطرابی هر ساله نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: با وجود اتفاقاتی که در حوزه روانپزشکی وزارت بهداشت از جمله کوچک شدن اداره کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت- که مسلما کاهش اعتبارات و توجهات را در پی خواهد داشت- افتاده ولی روانپزشکان در کشور عملکرد مناسبی داشته‌اند.

به گفته وی ، سلامت جسمانی بدون سلامت روانی معنایی ندارد و به همین دلیل باید با توجه ویژه و همه‌جانبه بتوانیم به مراجعات روانپزشکی کمک کنیم تا این آمار کاهش یابند که در این حوزه انتظار می‌رود صاحب‌نظران، روانشناسان و روانپزشکان با آگاه‌سازی‌ مردم، در حوزه پیشگیری اولیه و ثانویه تلاش کنند.

دکتر مظاهری در ادامه گفت: پیشگیری اولیه به عهده مردم و پیشگیری ثانویه وابسته به وزارت بهداشت است که باید با ایجاد درمانگاه و مراکز درمانی و نیز تأمین تجهیزات، این حوزه مهم را پشتیبانی کند چرا که اگر افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی به معلولان روانپزشکی دچار شوند، هزینه‌های بسیاری برای سیستم سلامت جامعه خواهد داشت. در اکثر اختلالات روانی جامعه، زنان به‌دلیل وظایف گسترده نسبت به مردان بیشتر درگیر می‌شوند که در این حوزه هورمون‌های زنانه نیز در شروع یا تشدید اختلالات روانپزشکی نقش مهمی دارند.

آمار اختلالات اضطرابی رو به افزایش است

به‌دلیل ماشینی شدن و هیجانات زندگی و نیاز به تحرک بیشتر، آمار اختلالات اضطرابی رو به افزایش است.
دکتر مظاهری معتقد است که شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در کشورمان اضطراب و افسردگی است و شیوع آن در کشور با سایر کشورها مساوی است. اختلالات سوء مصرف مواد نیز از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی به شمار می‌آید اما کار تحقیقاتی مشخصی در مورد این آمار انجام نشده ولی پیش‌بینی می‌شود این آمار همسطح کشورهای دیگر باشد.
وی با اشاره به اینکه به‌دلیل ماشینی‌شدن زندگی و هیجانات و نیاز به تحرک بیشتر، آمار اختلالات اضطرابی در حال افزایش است، ادامه داد: امید است که چشم‌انداز خوبی برای روانپزشکی کشور داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: انجمن روانپزشکان به پیشگیری اولیه و ثانویه بهای بسیاری داده و انتظارمان از متولی امر توجه بیشتر است، چرا که اگر مبتلایان به اختلالات روانپزشکی به مرحله معلولیت روانپزشکی برسند، تبعات، صدمات و هزینه‌های بیشتری را به جامعه تحمیل خواهند کرد.

450میلیون نفر در جهان اختلال روانی دارند

450میلیون نفر در جهان اختلال روانی دارند، 121میلیون‌نفر در جهان از افسردگی رنج می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 نسبت این بیماری‌ها در جهان 15درصد افزایش یابد.
پروفسور حمید قدس، استاد دانشگاه سنت جورج لندن گفت: از هر 4خانواده یک نفر در طول عمر خود به بیماری روانی مبتلا می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

قدس با اشاره به شیوع فراوان بیماری‌های روانی در جهان گفت: ابتلا به بیماری‌های روانی هزینه گزافی را به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند که دلیل عمده آن ناتوانی درکار کردن خوب بیمار است.
امروز 41درصد کشورهای جهان فاقد سیاست درمان سلامت روانی هستند اما ایران از چنین سیاستی برای درمان سلامت روانی برخوردار است.

قدس با اشاره به اینکه 25درصد کشورها فاقد داروهای روان‌درمان هستند و 40درصد از امکانات درمانی در سطح مراقبت‌های اولیه درمانی نیستند، گفت: در نیمی از کشورهای جهان برای یک میلیون نفر جمعیت یک روانپزشک وجود ندارد، این درحالی است که در دانمارک برای هر 10هزار نفر و در انگلیس برای هر 25هزار نفر یک روانپزشک وجود دارد.

به گفته وی ، 28درصد کشورها فاقد بودجه اختصاصی برای بهداشت روانی هستند ودر 36درصد کشورهایی که بودجه‌ای به این حوزه اختصاص داده‌اند تنها یک درصد بودجه بهداشت آنها به بهداشت روان اختصاص یافته است.

کد خبر 121862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز