همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب دکتر کاظم معتمدنژاد جلد یکم «ارتباطات بین‌المللی» نام دارد که در نزدیک به 630 صفحه از سوی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها به بازار کتاب راه یافته‌است.

دکتر کاظم معتمدنژاد

به گزارش همشهری آنلاین«ارتباطات بین‌المللی» مجموعه‌ای دوجلدی است که جلد دوم آن هم در‌آینده‌ای نزدیک از سوی همین ناشر به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

جلد اول کتاب دکتر کاظم معتمدنژاد  در هشت فصل تدوین شده و هر فصل آن دارای بخش‌ها و زیربخش‌های متعدد با موضوعات مختلف و فهرست مأخذ علمی مورد ارجاع در هر بخش است، فهرست تفضیلی ارائه شده در ابتدای این کتاب، خود از کار ظریف و ریزبینانه پدر علم ارتباطات خبر می‌دهد.

جلد اول این اثر شامل چهار فصل است و مجموعه‌ای از مطالب وموضوعات مهم در زمینه ارتباطات بین المللی را در بر می گیرد وشامل مباحث زیر است:

در مقدمه کتاب، نقش وسایل ارتباطی و خبری در جوامع معاصر و چگونگی تأمین نیازهای اجتماعی از طریق وسایل مذکور مورد بحث قرار می‌گیرد.اارتباطات بین‌المللی-معتمدنژاد

فصل اول کتاب به «جایگاه ارتباطات بین‌المللی در مطالعات ارتباطی» اختصاص دارد. در این فصل مفهوم کارکردهای ارتباطات، پیشگامان ارتباطات بین‌المللی، دیدگاه‌های جغرافیایی و مطالعات تاریخی در ارتباطات بین‌المللی به رشته تحریر درآمده و مصوبات و گزارش‌های سازمان ملل درباره آزادی اطلاعات ارائه شده است.

در فصل دوم به مطالعه وسایل و امکانات انتقال و انتشار اطلاعات بین‌المللی پرداخته شده است تا خوانندگان با خبرگزاری‌های بزرگ جهانی، شیوه‌های انتقال و انتشار اخبار خبرگزاری‌ها، پیشینه تاریخی و شرایط و شیوه‌های کار در خبرگزاری‌های بزرگ جهانی بیشتر آشنا شوند. همچنین در این فصل ضمن معرفی مطبوعات جهانی آمریکا؛ فعالیت‌های بنگاه‌های معروف سخن‌پراکنی غربی همچون «رادیو صدای آمریکا» و «رادیو بین‌المللی فرانسه» تشریح شده است. علاوه بر آن، شبکه‌های تلویزیونی تجارتی آمریکا همچون «ان.بی.سی» و «سی.بی.اس» مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم با عنوان «جهان سوم در برابر سلطه ارتباطی و اطلاعاتی غرب» در پنج بخش به نابرابری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جهانی، نظریه آمریکایی جریان آزاد اطلاعات و چگونگی مقابله آمریکا با کارتل خبری خبرگزاری‌های اروپایی و طرز استفاده از حمایت کشورهای عضو سازمان ملل برای پیشبرد اهداف کشورهای عضو می‌پردازد.

در فصل چهارم با عنوان «جهان سوم و نظم نوین جهانی اطلاعات و ارتباطات» به بازنگری پژوهشگران انتقادگر درباره نابرابری اطلاعات و عدم تعادل اطلاعات پرداخته شده و کوشش‌های ارتباطی جنبش کشورهای غیرمتعهد مورد بررسی قرار گرفته است. مسائل ارتباطی جدید یونسکو در مورد پیشبرد سیاست‌های ملی و ارتباطی، گزارش‌های مقدماتی اعلامیه و برنامه بین‌المللی یونسکو برای توسعه ارتباطات نیز از دیگر مباحث مهم این فصل است.

علاوه بر موارد یاد شده، بخش چهارم این فصل حاوی یک بررسی تکمیلی در مورد یونسکو، غیرمتعهدها و سیاست‌های اطلاعاتی و ارتباطی است. در این بخش مفاهیم مختلف سیاست‌های اطلاعاتی و ارتباطی، اعلامیه مربوط به نقش وسایل ارتباط جمعی در روابط‌بین‌المللی و اقدامات ارتباطی غیرمتعهدها مطرح شده‌اند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب «ارتباطات بین‌المللی» نخستین اثر علمی جامع در زمینه مطالعات ارتباطی در زبان فارسی است که می‌تواند به عنوان مرجعی قابل استناد برای مطالعات دانشجویان، پژوهشگران، حقوقدانان و علاقه‌مندان این حوزه به شمار رود وبه پیشرفت و گسترش این مطالعات در ایران کمک نماید، به خصوص که تا کنون در زمینه درس ارتباطات بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد، منبع مستقلی به زبان فارسی وجود نداشت و عمده مدرسان دانشجویان را به کتاب‌ها و مقالات مختلف استاد در این زمینه ارجاع می‌دادند، اما  اکنون و با انتشار دو جلدی این کتاب می‌توان گفت منبعی مورد اعتماد و کامل در این مورد به فارسی تدوین شده است.

ارتباطات بین‌المللی/مولف: دکتر کاظم معتمدنژاد/ ناشر: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، چاپ‌اول، پاییز 1389/ قطع رقعی جلد نرم/ قیمت:6000 تومان/ 630 صفحه

کد خبر 121822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز