همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا دوماه دگیر برق نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری وصل می‌شود، درباره واردات رادیودارو از روسیه گفت: امیدواریم در چند هفته آینده رادیوداروهای مورد نظر از روسیه به ایران منتقل شوند.

علی اکبر صالحی

   به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی ـ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ـ‌ در حاشیه همایش تصویربرداری بیماری کم‌خونی و افت قلبی برای متخصصان و کاربران پیشرفته که با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی و آسیایی آغاز بکار کرد، گفت: کارگاه آموزشی برای استفاده از مواد رادیواکتیو در تشخیص امراض قلبی در ایران تشکیل شده است که موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

 وی گفت: این کارگاه آموزشی چگونگی تشخیص مشکلات بیماری‌های کم‌خونی و قلبی را از پیش در دستور کار دارد که این تشخیص از طریق تصویربرداری به وسیله مواد رادیواکتیو صورت می‌گیرد.  صالحی گفت: این دوره آموزشی برای اولین بار در ایران با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.

 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با بیان اینکه ایران در بین 85 کشور جهان بالاترین تعداد مقالات درباره رادیوداروها و پزشکی هسته‌ای را در اختیار دارد و در این زمینه پیشتاز است، گفت: برگزاری این دوره آموزشی نشان می‌دهد ایران در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته است که توانسته چنین دوره تخصصی را برگزار کند.

 صالحی خاطرنشان کرد: ایران عملا در بحث تولید رادیوداروها توانایی تامین 100 درصد نیاز خود را دارد. اگر بحث توقف راکتور تهران پیش نیاید ما 100 درصد رادیوداروهایمان را خودمان تولید می‌کنیم. از زمانی که ملاحظه شد برای تامین سوخت راکتور تهران مقداری مشکل داریم تصمیم گرفتیم تولید رادیودارو را یک هفته در میان داشته باشیم که این مسئله مقداری تولید رادیودارو را با نقصان روبه‌رو کرد؛ اما همانطور که قبلا هم قول داده بودیم مردم عزیزمان نباید نگران کمبود رادیودارو در کشور باشند.

 وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با چند کشور گفت‌وگو کرده‌ایم تا کمبود رادیوداروها را تامین کنیم. همچنین امیدواریم در شهریورماه آینده سوخت مورد نیاز برای راکتور تهران را تامین کنیم. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در دو، سه سال آینده راکتور آب سنگین اراک هم راه‌اندازی شود و از این طریق نه فقط رادیوداروی کشورمان بلکه نیازهای کشورهای همجوارمان در این زمینه را نیز تامین کنیم.

 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، تصریح کرد: در حال حاضر وضع خوبی در تولید منابع رادیواکتیو و رادیودارو داریم.

صالحی درباره میزان تولید سوخت با غنای 20 درصد، گفت: هم‌اکنون بیش از 35 کیلوگرم سوخت با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم. ما در حال حاضر ماهانه سه کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید می‌کنیم. البته توانایی تولید پنج کیلوگرم را بطور ماهانه داریم اما ضرورتی ندارد که این مقدار را تولید کنیم. امیدواریم در شهریور ماه آینده شاهد وارد کردن اولین مجتمع سوخت ساخت ایران به قلب راکتور تهران باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: ایران توانایی ساخت صفحه سوخت برای تامین نیاز راکتور تهران را دارد. غربی‌ها اول عنوان می‌کردند که ایران توانایی این کار را ندارد اما پس از دستور رئیس‌جمهور به مدت چند روز ما توانستیم اولین تولید سوخت با غنای 20 درصد را داشته باشیم. در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان اورانیوم با غنای 20 درصد ایران 33 کیلوگرم عنوان شده است که این مقدار متعلق به دو هفته گذشته است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه در مذاکرات ایران با 1 + 5 مدالیته مذاکرات طراحی خواهد شد، پاسخ به این سوالات را به دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه کشورمان موکول کرد.

 وی همچنین درباره مرحله بعدی کار در نیروگاه بوشهر، گفت: نیروگاه بوشهر مرحله بعدی ندارد. در حال حاضر درپوش قلب راکتور گذاشته شده و الان منتظر هستیم آرام آرام آب درون قلب راکتور گرم شود و با انجام تست‌هایی دیگر امیدواریم ظرف یکی، دو ماه آینده (بهمن ماه) شاهد جشن بزرگ اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری باشیم.

 صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همکاری‌های فنی ایران و آژانس در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و وضعیت فعلی این همکاری‌ها به چه صورت است؟ گفت: درباره همکاری‌های فنی مشکلاتی کوچک و سوءتفاهماتی پیش آمده بود که این مشکلات در شرف رفع شدن است.

 رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، همچنین درباره همکاری‌های ایران با آژانس در چارچوب پادمان جامع، خاطر نشان کرد: همکاری‌های ما با آژانس کامل است و ما برای همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع کم نگذاشتیم و در گزارش اخیر آژانس این موضوع کاملا مشهود است.

کد خبر 121709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز