همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به ابداع شیوه‌ای شدند که با استفاده از آن می‌توان سن مظنونین را با کمک نمونه خونی که در صحنه قتل به جا مانده است تخمین زد

خون

متخصصان معتقدند دانشمندان علوم جنایی می‌توانند به سرعت این شیوه جدید شناسایی را برای تعیین سن مظنونین مورد استفاده قرار داده و اطلاعات ارزشمندی به دست آورند.

در این شیوه از ویژگی‌های سلول‌های ایمنی بدن یا سلول‌های T که در خون انسان در حرکتند، استفاده می‌شود. این سلول‌ها نقشی اساسی را در تشخیص مهاجمان خارجی از قبیل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و یا سلول‌های توموری به عهده دارند از این رو دانشمندان هلندی از این ویژگی سلول‌های T برای شناسایی نمونه‌ای جدید از سلول‌های خارجی، مولکول‌های دی ان ای کوچک و کروی استفاده کرده‌اند.

تعداد این مولکول‌های کروی در خون که به sjTRECs نیز شهرت دارند با بالا رفتن سن افراد کاهش پیدا می کند و محققان نیز معتقدند همین پدیده بیولوژیکی می‌تواند برای تخمین سن دقیق و قابل قبول افراد مورد استفاده قرار گیرد. این روش به محققان امکان می‌دهد سن افراد را با میزان خطایی در حدود 9 سال تعیین کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تعیین نشانه‌های ظاهری افراد از قبیل رنگ مو یا رنگ چشم از اطلاعات نهفته در DNA یکی از حوزه‌های جدید و رو به رشد در علوم جنایی است اما تاکنون شناسایی دقیق و قابل قبول تعدادی از این نشانه‌ها با استفاده از این شیوه امکان‌پذیر بوده است.

با این حال محققان دانشگاه اراسموس در روتردام معتقدند شیوه جدیدی که موفق به ابداع آن شده‌اند، نسبت به هر شیوه‌ای که تاکنون برای تعیین نشانه‌های ظاهری با کمک DNA طراحی شده است از بالاترین دقت برخوردار است.

کد خبر 121703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز