سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

کیکاووس زیاری: پینوکیو باز هم وارد سینما می‌شود. این‌بار فیلم‌نامه نسخه تازه‌ «پینوکیو» برای یک فیلم زنده نوشته می‌شود.

pinocchio

برایان فولر، فیلم‌نامه‌نویس سرشناس سینما این روزها مشغول نوشتن این فیلم‌نامه است. قرار است کلید فیلم‌برداری بهار سال آینده زده شود و کارگردانی آن به‌دست فیلم‌سازی سپرده شود که آشنایی خوبی با دنیای کودکان و نوجوانان دارد.

فولر درباره فیلم‌نامه نسخه جدید «پینوکیو» می‌گوید: «این قصه کلاسیک را همه بچه‌ها می‌شناسند و دوست دارند، برای همین نوشتن فیلم‌نامه آن مشکل است. مهم‌ترین نکته‌ای که زمان نوشتن فیلم‌نامه به آن فکر کردم، این بود که کاملاً جنبه سرگرم‌کننده داشته باشد و خنده بر لب‌های تماشاگرانش بیاورد. پس از آن، بحث آموزشی قصه مطرح است که باید به‌شکلی پنهان در دل ماجراها قرار بگیرد و تأثیر غیرمستقیم بر بینندگانش بگذارد.»

قصه «پینوکیو» که قبل از این بارها و بارها در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به‌تصویر کشیده شده، ماجرای پیرمرد نجاری (پدر ژپتو) را تعریف می‌کند که یک عروسک چوبی (پینوکیو) می‌سازد. یک پری مهربان، به این عروسک جان می‌دهد. پینوکیو به فرشته قول می‌دهد که دروغ نگوید، اما آشنایی و دوستی او با گربه‌نره و روباه‌مکار باعث می‌شود سر از جاهایی در آورد که نباید و کارش به دروغ‌گویی می‌کشد. هربار که پینوکیو دروغ می‌گوید، دماغش دراز می‌شود. پس از ماجراهای زیادی، پینوکیو جان پدر ژپتو را نجات می‌دهد و پری مهربان او را به یک پسربچه واقعی تبدیل می‌کند.

قصه این عروسک چوبی را کارلو کولودی، نویسنده قصه‌های کودکان و نوجوانان، سال 1883 میلادی نوشت. این قصه در زمان حیات این نویسنده ایتالیایی مورد توجه قرار نگرفت، اما پس از مرگ او (سال1890)، به شهرت و محبوبیتی جهانی رسید.

وقتی قصه «پینوکیو» برای اولین بار و در قالب یک انیمیشن ساخته شد و به‌نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران رو‌به‌رو شد، کمپانی والت‌دیزنی تصمیم گرفت دیگر قصه‌های کلاسیک و محبوب کودکان و نوجوانان را هم به انیمیشن تبدیل کند.

مجموعه تلویزیونی ژاپنی «پینوکیو» یکی از معروف‌ترین مجموعه‌هایی است که براساس این داستان تهیه شده و چندین بار از تلویزیون ایران هم پخش شده است.

البته روبرتو بنینی، بازیگر و فیلم‌ساز ایتالیایی سال 2002 نسخه زنده ایتالیایی‌زبان این فیلم را ساخت که نتوانست رضایت تماشاگران و منتقدان سینمایی را جلب کند. به نظر می‌رسد هرکسی که می‌خواهد یک قصه کلاسیک و معروف را تبدیل به فیلم‌سینمایی کند، باید مراقب کار خودش باشد، زیرا تماشاگران به این قصه‌ها حساسیت ویژه‌ای دارند.

گفته می‌شود موفقیت فراوان نسخه جدید و زنده «آلیس در سرزمین عجایب» به‌کارگردانی تیم برتون و بازی جانی‌دپ که بهار امسال به نمایش درآمد، تهیه‌کنندگان سینما را سر شوق آورده تا سراغ قصه «پینوکیو» بروند و نسخه زنده آن را تولید کنند.

کد خبر 121481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز