همشهری آنلاین: حامد کرزای در واکنش به گزارش روز سه شنبه روزنامه آمریکایی 'نیویورک تایمز' مبنی بر این که مذاکره کننده ارشد طالبان با نیروهای ناتو ودولت افغانستان، جعلی بود ه است،مذاکره خود با رهبران طالبان را تکذیب کرد.

طالبان

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش داد، از چند ماه پیش فردی که خود را به جای 'ملا اختر محمد منصور' جا زده بود، سه دور مذاکرات با مقامات دولت افغانستان و نمایندگان ناتو برگزار کرد.

بر اساس این گزارش این فرد کلاهبردار با یک بالگرد ناتو تا کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم راه یافته و با حامد کرزی (رییس جمهور) دیدار کرده است.

از ملا اختر منصور به عنوان فرد دوم در رهبری گروه طالبان یاد می شود.

دیپلمات های غربی گفته اند که به این فرد کلاهبردار برای این که حاضر به گفتگو شود، مقدار زیادی پول داده شده بود.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشد و در مذاکرات حاضر بود نوشت: 'این مرد، ملا منصور نیست.'

طالبان، عقب نشینی نیروهای خارجی از افغانستان را شرط هرگونه مذاکره اعلام کرده است.

رییس جمهوری افغانستان مذاکره خود با رهبران طالبان را تکذیب کرد

در همین حال رییس جمهوری افغانستان، گزارش برخی رسانه های غربی ازجمله نشریه آمریکایی نیویورک تایمز مبنی بر مذاکراتش با رهبران گروه شورشی طالبان را رد کرد و انتشار چنین مطالبی را فریب رسانه ای دانست.

به گزارش ایرنا،'حامد کرزی'روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران از افغانها خواست تا اخبار رسانه های خارجی در باره دیدارهایش با فرماندهان طالبان را قبول نکنند.

وی تصریح کرد: انتشار خبر سفر ملا'اختر منصور' یکی از فرماندهان طالبان به افغانستان و دیدار با وی دروغ رسانه ای است.

وی که نتایج دو روزه (جمعه و شنبه این هفته) نشست سران ناتو در لیسبون پرتغال را تشریح می کرد، گفت: در این نشست روابط فعلی و آتی افغانستان با سازمان ناتو مورد بررسی قرار گرفت و اعلامیه مشترکی با 'آندرس فوگ راسموسن' دبیرکل سازمان ناتو در حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد امضا شد.

کرزی با بیان اینکه بر اساس این اعلامیه انتقال قدرت از نظامیان خارجی به نیروهای امنیتی افغان از سال 2011 بتدریج آغاز و تا سال 2014میلادی ادامه می یابد، اظهار داشت: پس از این تاریخ ؛ روابط کشورش با ناتو بلندمدت و جنبه حمایتی خواهد داشت.

وی در همین حال تصریح کرد: که حضور ناتو در افغانستان محدود خواهد بود، اما این رابطه برای همسایگان این کشور ضرری نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: ادامه روابط با ناتو مانع توسعه روابط دو جانبه کشورش با دیگر دولتها نخواهد شد و به همکاری نظامی و سیاسی خود با سایر کشورها ادامه خواهیم داد و ادامه حضور ناتو هم نمی تواند تهدیدی علیه کشور سوم باشد.

کرزی اظهار داشت که شناخت کشورهای حاضر در نشست لسیبون نسبت به واقعیتهای موجود در کشورش نسبت به دفعات گذشته بهتر بود.

وی اضافه کرد: در این نشست در باره آرزوی افغانها راجع به صلح، پایان جنگ، انتقال قدرت، تلفات غیرنظامیان و حملات شبانه؛ گفت و گو کرد و تاکید هم شد که القاعده از اسلام نمایندگی نمی کند.

رییس جمهوری افغانستان ادامه داد: کشورهای ناتو، خواهان توجه به دیدگاه آنها در افغانستان بودند که ضمن توجه به پیشنهادات آنها، تاکید داریم که جنگ با تروریسم نباید باعث درد و رنج مردم ما شود.

کرزی در ادامه از همکاریهای اقتصادی، نظامی و دولت سازی جامعه جهانی به کشورش استقبال کرد و در باره عملیات شبانه نیروهای خارجی که خشم مردم را برانگیخت، گفت: دیدگاه ما کاملا روشن است و دولت بارها علیه این عملیات اعتراض کرده است.

وی افزود: البته اعتراض به عملیات علیه شورشیان و تروریست ها نیست؛ بلکه خواهان توقف تلفات غیرنظامیان هستیم.

رییس جمهوری افغانستان نارضایتی خود را از جامعه جهانی در تجهیز ارتش این کشور ابراز کرد و گفت: خواهان کمک به تامین تجهیزات و آموزش نیروهای ارتش به ویژه نیروی هوایی هستیم.

وی تصریح کرد: اگر متحدین افغانستان در سازمان ناتو نتوانند تجهیزات نظامی به ما بدهند، باید این نیاز را از جای دیگری تامین کنیم و تجهیز و تقویت ارتش به عنوان یک وظیفه مهم بر عهده افغانها است.

وی ادامه داد: تجهیزات نظامی به افغانستان در عین حال باید مناسب و قابل استفاده باشد؛ در غیر این صورت مورد قبول قرار نمی گیرد و دولت تاکید جدی دارد و من شخصا بر این روند نظارت دارم.

رییس جمهوری افغانستان، گفت که مرزهای فیزیکی کشورش از سوی مردم محفاظت می شود؛ اما متاسفانه مرزهای فکری و اندیشه ای افغانها مورد هجوم قرار گرفته است.

وی به وجود اختلاف میان افغانستان و آمریکا اذعان کرد و آنرا اختلاف دو رفیق تشبیه کرد و گفت: رفیق اولی (افغانستان) صمیمانه برخورد می کند؛ اما رفیق دومی (آمریکا) از این رفتار دوستش سوء استفاده می کند.

کرزی، وجود پایگاههای تروریسم در منطقه را یک حقیقت خواند و گفت: در این رابطه مذاکرات چند جانبه ای صورت گرفته است که از دید افغانها باید زودتر نسبت به نابودی لانه های آموزش تروریسم در منطقه اقدام شود که این به نفع افغانستان و پاکستان است.

رییس جمهوری افغانستان در پاسخ به سووالی در باره تهدیدات مسلحانه برخی نامزدهای بانفوذ و قدرتمند که اسامی آنان از سوی کمیسیون بررسی شکایتهای انتخاباتی حذف شد، اظهار داشت: تهدید، عملی غیر ملی است و کسانی که اعتراضی دارند؛ برای رسیدگی به شکایات خود، به دادگاه عالی مراجعه کنند.

وی اقدام به خشونت و مقاومت مسلحانه را خیانت ملی نامید و گفت: معترضین باید از مجاری قانونی اعتراض های خود را پیگیری کنند.

کد خبر 121474
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز