رضا ظریفی: این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند آن چیز که خوار آید یک‌روز به کار آید. این ضرب‌المثل مصداق بارز زباله‌ها و امر بازیافت در دنیای امروزی است. زباله‌ها به انواع ‌تروخشک تقسیم می‌شوند.

جشنواره هنر بازیافت

زباله‌های ‌تر آنهایی هستند که نمی‌توان از آنها استفاده مجدد کرد و باید آنها را تبدیل به کمپوست یا سوخت نیروگاه‌های کوچک برق شهری یا اینکه دفن‌شان کرد. اما زباله‌های خشک به زباله‌هایی چون انواع آهن‌آلات، شیشه، قوطی‌های فلزی، کاغذ و مقوا، قوطی‌ها و وسایل پلاستیکی و غیره گفته می‌شود که می‌توان با فرآوری، آنها را دوباره به چرخه مصرف برگرداند.

این روزها بازیافت اهمیت بسیاری دارد و موجب می‌شود که بخش عظیمی از سرمایه مردمی در چرخه اقتصاد تولید باقی بماند. در حال حاضر نیز برنامه‌هایی برای آموزش بازیافت به مردم تهیه و برگزار شده است اما برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری از وسایل بازیافتی که چندی است رواج پیدا کرده هم می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. به‌عنوان نمونه نخستین جشنواره 3 روزه هنر بازیافت را که اوایل هفته جاری توسط کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی ورزشی در شهر قزوین برگزار شد، می‌توان در این زمره قرار داد.

محمود مکتبی، دبیر هنری نخستین جشنواره هنر بازیافت قزوین در رابطه با هنر بازیافت و ارتباط آن با مخاطبین، به همشهری می‌گوید: هنر بازیافت امروز جایگاه وی‍ژه‌ای در هنر معاصر دنیا دارد و طی دهه‌های اخیر از سمت و سوی اعتراضی خود به یک سمت و سوی زیست‌محیطی و اجتماعی متمایل شده است و در همین راستا توانسته تا با عموم مردم ارتباط خوبی برقرار کند. ما نیز در این جشنواره ارتباط با مخاطبین و تأثیر بر فرهنگ شهروندی را به‌طور جدی مورد توجه قرار دادیم و خوشبختانه شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه بودیم.

مکتبی در ادامه با اشاره با آثار خلق شده در جشنواره، می‌افزاید: حضور هنرمندان حرفه‌ای و کار با مواد و ایده‌های متفاوت در این 3روز موجب خلق آثاری شد که نکته مهم آنها ارتباط خوب با عموم شهروندان بود. دکتر احمدنادعلیان نیز در خصوص این جشنواره اظهار داشت: برگزاری این جشنواره از آن جهت که مدیریت شهری آفرینش‌های هنری را برای پیشبرد اهداف خود به خدمت می‌گیرد، حرکت مثبت و ارزشمندی است که می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه دانشمندان همواره در مورد خطرات موجود در حوزه محیط‌زیست هشدار می‌دهند اما زبان هنر در این حوزه می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

وی بر لزوم فرهنگسازی در خصوص استفاده مجدد از مواد دور ریختنی توسط خانواده‌ها تأکید کرد و گفت: هنر بازیافت، استفاده مجدد از مواد دورریختنی است که اصلا به کار نمی‌آیند و این مواد استفاده شده می‌توانند در یک آفرینش هنری مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 121426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز