همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد حدود یک میلیارد نفر در جهان نمی‌توانند از عهده مخارج هیچ یک از خدمات بهداشتی برآیند و پرداختن مخارج مراقبت‌های بهداشتی هر سال حدود 100 میلیون نفر را به فقر دچار می‌کند.

WHO report

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت در یک گزارش جهانی در مورد تامین مالی نظام‌های بهداشتی می‌گوید همه کشورها، چه فقیر و چه غنی، می‌توانند کارهای بیشتری در مورد پوشش همگانی مراقبت‌های بهداشتی انجام دهند و آنها را تشویق کرد که به شیوه‌های بیندیشند که کارآیی را افزایش دهد و از مالیات‌های جدید و سایر اقدامات ابتکاری برای تامین بودجه بهداشتی برای تقویت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند.

دیوید اوانس، رئیس بخش تامین‌ مالی نظام‌های بهداشتی در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "خدمات بهداشتی برای بسیاری از مردم جهان اصولا وجود ندارند، و بسیاری دیگر استطاعت مالی استفاده از آنها را ندارند. هنگامی که شما استطاعت مالی استفاده از خدمات بهداشتی را نداشته باشید، یا از استفاده از آنها منصرف می‌شوید یا با استفاده از آنها دچار تنگنای مالی شدید می‌شوید."

گزارش بهداشتی جهانی 2010 به اقداماتی اشاره می‌کند که کشورها می‌تواند برای تامین مالی بیشتر و کاهش موانع مالی برای دسترسی به خدمات بهداشتی، و کارآمدتر کردن خدمات بهداشتی انجام دهند.

این گزارش می‌گوید برای متوقف کردن پرداخت پول برای مراقبت ‌های بهداشتی در افراد فقیر، پرداخت‌های مستقیم و از جیب افراد برای خدمات بهداشتی باید کمتر از 15 تا 20 درصد هزینه‌های کلی بهداشتی یک کشور برسد.

اما در حال حاضر، در 33 کشور عمدتا با درآمدهای پایین و متوسط، پرداخت مستقیم برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی هنوز بیش از 50 درصد هزینه‌های بهداشتی کلی را تشکیل می‌دهد.

این گزارش پیشنهاد می‌‌کند دولت‌ها به دنبال متنوع کردن منابع درآمدی برای بخش بهداشت ار طریق عوارضی مانند مالیات "گناه" برای فرآورده‌هایی مانند توتون و الکل، مالیات بر معاملات ارزی، و مالیات‌های "اتحاد" ملی بر بخش‌های معین اقتصادی باشند.

به گفته این گزارش اگر هند عوارضی 0.005 درصدی بر معاملات ارزهای خارجی اعمال کند، هر سال 370 میلیون دلار درآمد کسب خواهد کرد. کشور گابن با اعمال عوارض 1.5 درصدی بر شرکت‌هایی که حواله‌های پولی را انجام می‌دادند و مالیات 10 درصدی بر اوپراتورهای تلفن همراه توانست 30 میلیون دلار برای بخش بهداشت کسب کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به طور معمول 20 تا 40 درصد از هزینه‌های بهداشتی،‌اغلب از طریق صرف هزینه برای داروهای گران‌قیمت و غیرضروری، ناکارآمدی بیمارستان‌ها و استفاده نادرست از زمان متخصصان ماهر تلف می‌شود.

به گفته این سازمان بیش از نیمی از همه داروها در جهان به طور نادرست تجویز، توزیع یا فروخته می‌شوند و نیمی از همه بیماران داروهای‌شان را مطابق تجویز مصرف نمی‌کنند. بر اساس این گزارش استفاده درست‌تر از داروها می‌تواند تا 5 درصد باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی شود.

این سازمان برای بهبود کارآیی مصرف داروها تغییرات ی را در 10 زمینه پیشنهاد می‌کند، از جمله کاهش صرف هزینه‌های غیرضروری برای داروها، تجویز هدفمند داروها و به کار گیری سیاست‌ دارویی ژنریک که در آن هر داروی با برند تجاری با داروی ژنریک به همان اندازه موثر جایگزین می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که برخی از کشورها پول بسیار بیشتری برای داروها نسبت به کشورهای دیگر می‌پردازند- به طوری که در برخی از مناطق قیمت داروها تا 67 برابر میانگین جهانی است. بر اساس این گزارش راهبرد فرانسه برای جایگزینی داروهای
ژنریک به صرفه‌جویی معدل 1.94 میلیار دلار در ههزینه‌های بهداشتی این کشور در سال 2008 منجر شد.

کد خبر 121406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز