شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۵

همشهری آنلاین: محققان ایرانی و ایتالیایی، چهره اسکلت کشف شده متعلق به یک زن را که در شهر باستانی سوخته در استان سیستان و بلوچستان ایران کشف شد، بازسازی کردند.

چهره زن ایرانی باستانی

به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، چهره این زن ایرانی که 5 هزار سال پیش در شهر سوخته زندگی می‌کرده و صاحب قدیمی‌ترین چشم مصنوعی جهان است، در موزه ملی هنر شرقی در رم با حضور حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشورمان و سید محمد علی حسینی، سفیر ایران در ایتالیا، به نمایش درآمد.

بقایی دراین باره گفت: این یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی است که نشان می‌دهد ایرانیان در 5 هزار سال پیش، از تکنیک‌های مختلف پزشکی استفاده می‌کرده‌اند، منجمله ساخت یک چشم مصنوعی برای یک زن 30 ساله ایرانی که برای تزئین آن از مفتول‌های طلا به قطر نصف موی سر انسان به جای مویرگ‌ها استفاده شده است.

پروفسور لورنزوکوستانتینی، رئیس آزمایشگاه بیو باستان‌شناسی موزه ملی هنر شرقی رم و مجری این طرح نیز با بیان اینکه بازسازی چهره صاحب قدیمی‌ترین چشم مصنوعی جهان با استفاده از جدیدترین علوم جنایی و پردازش‌های رایانه‌ای تحقق یافته، گفت: بازسازی چهره این زن ایرانی که اسکلت وی در کاوشهای باستان شناسی شهر سوخته کشف شده، حاصل کار مشترک محققان ایرانی و ایتالیایی است و بدون همکاری کارشناسان ایرانی تحقق این طرح امکان پذیر نبود.

کوستانتینی گفت: دکتر سید منصور سجادی سرپرست هیات باستانشناسی شهر سوخته و مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی نور در ایران سهم بسزایی را در تحقق این طرح بر عهده دارند.